Der skal ryddes hurtigere op efter ulykker på motorvejene

16x9
Der efterlyses en fast responstid for oprydningsophold efter ulykker. Foto: CLAUS FISKER / Scanpix Denmark

Når der sker ulykker på motorvejene, kan det i fremtiden være ren rutine, at der inden for et bestemt antal minutter skal være ryddet op.

Sådan lyder et af forslagene til mere effektiv vejoprydning, som Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv for nylig drøftede på et møde. Det skriver Dansk Industris magasin DI Business. 

- Man kan for eksempel sætte en responstid på 60 minutter. Det vil så betyde, at entreprenørerne skal være til rådighed og klar til at rykke ud med det samme, hvilket der ikke er krav om i dag, siger Charlotte Vithen, chef for trafikledelsesområdet i Vejdirektoratet. 

Flere vælger mindre veje for at undgå forsinkelser

Mødet om vejoprydning kom i stand, efter DI Transport i maj påpegede, at flere transportvirksomheder valgte til at dreje fra motorvejene og ind på de mindre veje for at undgå forsinkelser og trafikkøer. Ifølge DI Transport koster det nemlig minimum 721 kroner, hver gang en lastbil holder i kø i en time. 

Indføres der en fast udrykningstid, vil prisen for at have oprydningskøretøjer og -mandskab stående klar også stige. Regningen vil som udgangspunkt - som det også er i dag - blive betalt af forsikringen for den part, der er skyld i ulykken. Men der vil også med en fast udrykningstid være flere tilfælde, hvor det er falsk alarm, og hvor regningen derfor skal betales af myndighederne. 

- Hvis man har været for hurtig og kaldt noget materiel ud uden grund, så er det myndighederne, der må betale. Men det må være op til politikerne at bestemme, om det vil være prisen værd, siger Charlotte Vithen. 

Brug for større viden om materiel

Ifølge Charlotte Vithen er der generelt behov for en større viden om, hvilke initiativer, der kan sættes ind for at reducere ventetiden efter uheld. Hun er derfor også glad for den dialog, der er taget fat på. 

- Vi har behov for en større viden om, hvilket materiel der virker bedst i de forskellige situationer og hvad der skal til for at reducere den tid, det tager at genskabe fremkommeligheden efter uheld, siger hun. 

Kigger mod Holland

Vejdirektoratet og Rigspolitiet vil også se på et mere formaliseret samarbejde mellem parterne i redningsberedskabet, og hvordan man hurtigere kan få oplysninger ud til trafikanterne om uheld, så de kan tage andre veje. 

I Holland har man de seneste ti år arbejdet på et bedre samarbejde, og det har skåret tidstabet for trafikanter i forhold til kø og ventetid ned med 25 procent. 

- Den fremgangsmåde var alle parter enige om, at vi i Danmark skal arbejde videre med, siger Charlotte Vithen. Vejdirektoratet og Rigspolitiet vil også undersøge, om det kan betale sig med et fælles udbud af materiel. Derudover arbejder Vejdirektoratet med hurtigere at identificere uheld. Det sker i dag blandt andet via et pilotprojekt, hvor Vejdirektoratet køber sig til data fra bilisters GPS. 

- På den måde kan vi hurtigere registrere, hvis trafikken går i stå et sted og få en mere præcis viden om, hvor det er sket, siger Chalotte Vithen.