Samfund

9 måneder efter 'knaldekampagner' er overraskende mange nu gravide

Omkring ni måneder efter flere fertilitetskampagner er der babyboom på vej i Danmark.

Sommeren er sædvanligvis lig med flere gravide end resten af året.

Og denne sommer er der en markant stigning af fødsler på vej i de tre sommermåneder.

Ifølge Politiken vil der blive født over 1200 børn flere i juni, juli og august i forhold til samme måneder sidste år.

Ninna Thomsen, der er Sundheds- og omsorgsborgmester i Københavns Kommune, stod i oktober sidste år i spidsen for fertilitetskampagnen ’Har du talt dine æg i dag?’

Fotoet stammer fra den kampagne, der blev kørt sidste år

Kampagnen blev skudt afsted  i oktober sidste år og nu knap ni måneder efter, er der et såkaldt babyboom på vej i Danmark.

Her cirka ni måneder efter, at jeres kampagne fik massiv opmærksomhed i medierne, tyder det nu på, at den har virket. Er det tilfældigt?

- Haha. Man kan nok ikke tilskrive vores kampagne, at vi nu ser en stigning i antallet af fødsler de kommende måneder. Men det er da helt klart en fjer i hatten, hvis kampagnen har haft en positiv effekt, siger Ninna Thomsen.

En succes

Meningen med kampagnen ’Har du talt dine æg i dag?’ var at forbedre unge i 20erne og 30ernes viden om fertilitet.

Og spørger man Ninna Thomsen, har kampagnen været en stor succes.

- Vi fik landsdækkende opmærksomhed for et budget på kun 50.000 kroner. Det lykkedes at skabe en debat om et emne, der kan være svært at tale om.

I forbindelse med kampagnen blev der lavet Facebook-opslag, hængt plakater op og lagt postkort på caféer og barer i København med billeder af æg, hvorpå der stod ’Har du talt dine æg i dag?’

Mødte massiv kritik

Kampagnen blev kritiseret fra flere sider for sin provokerende tilgang. Og det var et helt bevidst valg, forklarer Ninna Thomsen.

- De kampagner, der ikke provokerer, dem cykler vi bare forbi. Sundhedskampagner skal også turde at provokere, siger hun.

Flere kampagner inden for kort tid

Oktober måned sidste år dannede også rammen om flere andre kampagner, der opfordrede danskerne til at få gang i produktionen af børn.

Rejseselskabet Spies fik kæmpesucces med en reklamefilm, hvor budskabet var, at bedsteforældre skulle sende deres børn på ferie for at få gang i formeringslysten.

Samtidig havde DR et stort anlagt show under navnet ’Knald for Danmark,’ hvor budskabet ligeledes var at få gang i produktionen af børn.

De mange kampagner inden for kort tid var ikke koordineret, fortæller Ninna Thomsen.

- Det var i hvert fald en overraskelse for mig, at der kom så mange kampagner om emnet inden for så kort tid. Det gjorde nok, at folk fik lidt rigeligt af fertilitetsråd i den periode, siger hun.