Samfund

Nyt forslag: Børn og unge skal lære om indvandring

Professor i teologi vil indføre indvandring på skoleskemaet i folkeskolen og gymnasierne. Dårlig ide, lyder det fra Christiansborg.

Det er alt for tilfældigt, hvad børn i Danmark lærer om indvandring. Derfor skal det være obligatorisk på skoleskemaer i danske folkeskoler og gymnasier. 

Det foreslår Thomas Jøhnk Hoffmann, der er professor på teologisk fakultet på Københavns Universitet.

- Jeg vil have både migration – altså både indvandring og udvandring – på skoleskemaet, fordi det er så vigtigt et fænomen i menneskehedens historie og den nyere samfundshistorie, at vi bliver nødt til at klæde vores børn og kommende generationer vidensmæssigt på til den store udfordring, det reelt er, siger han.

Han mener, at indvandringen påvirker samfundet i en sådan grad, at det burde være et emne i eksempelvis historie eller samfundsfag i de ældste klasser i folkeskolen og på gymnasiet.

- Min fornemmelse er, at det bliver taget op lidt tilfældigt og ad hoc-agtigt. Jeg forestiller mig nogle større og tværfaglige forløb, hvor man tænker migration sammen med flere fag, eksempelvis i forhold til religionshistorien, siger Thomas Jøhnk Hoffmann.

Vil ikke detailregulere

På Christiansborg skyder flere politikere forslaget ned.

- Det er ikke Folketingets opgave at detailregulere folkeskolens fag, hver gang en eller anden får en fiks ide. Vi kunne fylde alle døgnets timer med fag, hvis vi skulle imødekomme alle. Lige fra dans til menneskerettigheder over programmering og andet. Så nej tak. Indvandring kan indgå, hvor det er relevant, siger Dansk Folkepartis skole- og kulturordfører, Alex Ahrendtsen.

Heller ikke i rød blok er der umiddelbart opbakning at finde til professoren.

Socialdemokraternes undervisningsordfører, Annette Lind, giver ham ret i, at danske elever får undervisning i folkevandringen, men hun vil ikke diktere, hvordan det bliver gjort på landets skoler og gymnasier.

- Det her er noget, der er op til den enkelte skole efter min mening. Jeg mener faktisk, at man både har det med folkevandring og immigration og migration i både historie og samfundsfag, og jeg har stor tiltro til, at man ude på de enkelte skoler ved, hvad man gør, siger hun.