Whistleblower

Selskab snyder danskere for forsikringspenge: Nu går Finanstilsynet ind i sagen

Husejernes Forsikring har angiveligt snydt kunder for forsikringspenge, som de retmæssigt havde krav på. Nu kræver Finanstilsynet en redegørelse.

Finanstilsynet går nu ind i sagen om Husejernes Forsikring, der angiveligt har snydt og bedraget kunder for forsikringspenge, som de retmæssigt havde krav på.

Fakta om ejerskifteforsikringer

En ejerskifteforsikring er en forsikring, der sikrer både sælger og køber i forbindelse med en hushandel, hvis det viser sig, at der er fejl og mangler, der ikke er beskrevet i tilstandsrapporten og i elinstallationsrapporten.

Ejerskifteforsikringen løber i fem til ti år. Der kan derfor gå lang tid, før skader på det nykøbte hus bliver opdaget og anmeldt til forsikringen.

Ejerskifteforsikringen er en af de forsikringstyper, kunderne klager mest over, fordi de ikke mener at have fået den rigtige dækning. Og ofte vil det være en underskudsforretning for forsikringsselskabet.

Tilsynet vil vide, hvad der er op og ned i sagen, og kræver en redegørelse fra selskabet.

- Vi har tænkt os at gå dybere ned i sagen. Vi skal have klarlagt, hvad der er sket, siger Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet, til TV 2.

Truede med tæskehold

Kravet kommer på baggrund af afsløringer i TV 2-programmet Whistleblower: ’Forsikringer og beskidte metoder’, hvor flere tidligere ansatte står frem og fortæller om ulovligheder i Husejernes Forsikring, der sælger billige ejerskifteforsikringer til danskerne.

Selskabet har målrettet syltet flere kunders sager, så de ville opgive at få deres forsikringspenge eller sænke deres krav i et forlig. Desuden har man i enkelte tilfælde benyttet et 'tæskehold' for at skræmme kunderne fra at kræve deres retmæssige erstatninger, lyder det fra de såkaldte whistleblowere.

Fakta om Whistleblower-program

Nogle af de vigtigste afsløringer i de senere år kommer fra whistleblowere.

De har haft et unikt kendskab til kritisable forhold, der – uden dem – formentlig aldrig ville være kommet til offentlighedens kendskab.

Whistleblowernes rolle i samfundet er således vigtigere end nogensinde, og TV 2 stiller sig til rådighed for en nærmere undersøgelse af kritiske, væsentlige og samfundsrelevante forhold.

TV 2 tager kildebeskyttelsen dybt alvorligt og har sikret en ordning, så man om nødvendigt kan henvende anonymt, hvis man sidder inde med en sådan viden.

Se mere på http://whistleblower.tv2.dk/

"Få dem til at opføre sig ordentligt"

Når Finanstilsynet har fået deres redegørelse fra selskabet, er det muligt at give Husejernes Forsikring et påbud, fortæller Ulla Brøns Petersen.

- Handler de i uoverensstemmelse med reglerne, vil de få et eller flere påbud, siger kontorchefen.

Men kan I mere gøre?

- Det er meget tidligt i sagen, så det er ikke til at vide, hvor det ender. Men i sidste ende kan vi tage kontakt til myndighederne i hjemlandet. Og så kan de få dem til at opføre sig ordentligt, siger Ulla Brøns Petersen.

For Husejernes Forsikring, der har eksisteret i Danmark siden 2013, er et forsikringsagenter under Fable Insurance AG med hovedkontor i Liechtenstein.

Finanstilsynet afhængige af whistleblowere

Hos Finanstilsynet sætter man stor pris på de såkaldte whistleblowere. Og faktisk er tilsynet afhængige af borgere, som tør råbe op om ulovligheder.

- Vi kan ikke være alle steder, så vi er afhængige af, at offentligheden henvender sig, siger Ulla Brøns Petersen.

Hun forklarer, at det kan svært at fange en ”usund kultur” med stikprøver.

Se hele programmet ’Forsikringer og beskidte metoder’ i aften på TV 2 klokken 20.00 eller på TV 2 PLAY.