Whistleblower

Pudsede tæskehold på forsikringskunder: Her er hans undskyldning

Tidligere medejer af Husejernes Forsikringsselskab og leder af såkaldt tæskehold fortæller, hvordan selskabet snød kunderne.

Husejernes Forsikringsselskab benyttede sig af et såkaldt tæskehold, når de skulle vurdere, om deres forsikringskunder skulle have dækket en skade.

Det var den tidligere medejer af selskabet, Morten Søgaard, som stod for det såkaldte tæskehold. Han står i aften frem i TV 2-programmet ”Whistleblower” og fortæller, hvordan de forsøgte at afholde kunderne fra at få erstatning.

- Vi snød kunderne på den måde, at vi trak sagerne i langdrag. Vi prøvede at tale dem fra, at det faktisk var en skade, de havde. Vi trak tiden ud, pressede dem – også økonomisk. Det er de færreste familier, der lige kan skaffe 100.000 kr. eller mere til en skade, der egentlig er dækningsberettiget. Så er det, at mange kunder mister overblikket og tidsfornemmelsen. De vil videre, og står måske med et badeværelse eller whatever som er ved at blive revet ned, så man ikke kan komme videre med familiens liv. Det lyder lidt grimt, men det er en nem måde, at presse folk til at gå med til et lille forlig – eller helt tale dem fra at der en skade, forklarer Morten Søgaard til TV 2.

Hvor var dit moralske kompas? Hvorfor gjorde du det?

- Det er rigtig nemt at være bagklog, og jeg vil også skynde mig at sige undskyld til de kunder, der har været under mine vinger. Jeg var medejer, men blev presset af min daværende direktør, fordi jeg havde en mindre andel. Han blev ved med at lægge pres på, og sagde, det er mig, der er direktør og vi kører kun en vej – og ellers er det bare ud. Så står man sådan lidt… Man vil gerne have sit job, og man har aktier i det. Man blev ligesom lullet ind i en sekt, hvor man bare får at vide, at det her er vejen, ellers er det ud af firmaet, lyder det fra Morten Søgaard.

Tæskeholdet skulle altså sikre, at kunderne enten frafaldt deres gyldige krav, eller at der blev udbetalt så lidt som overhovedet muligt til kunderne. Det var firmaets nu afdøde direktør Jens Hansen, som selv brugte ordet "tæskeholdet" i interne mails.

Afsløringen af tæskeholdene er blot en ud af flere kritisable metoder som tidligere ansatte står frem og fortæller om i deres tid hos forsikringsselskabet.

Fakta om Whistleblower-program

Nogle af de vigtigste afsløringer i de senere år kommer fra whistleblowere.

De har haft et unikt kendskab til kritisable forhold, der – uden dem – formentlig aldrig ville være kommet til offentlighedens kendskab.

Whistleblowernes rolle i samfundet er således vigtigere end nogensinde, og TV 2 stiller sig til rådighed for en nærmere undersøgelse af kritiske, væsentlige og samfundsrelevante forhold.

TV 2 tager kildebeskyttelsen dybt alvorligt og har sikret en ordning, så man om nødvendigt kan henvende anonymt, hvis man sidder inde med en sådan viden.

Se mere på http://whistleblower.tv2.dk/

Den fungerende direktør for Husejernes Forsikring Jens Erik Christensen har afvist at stille op til interview, indtil efter programmet har været sendt i aften.

Men i et skiftligt svar beklager de, hvis betegnelsen 'tæskeholdet' kan misforstås af udefrakommende. De understreger, at firmaet ikke længere bruger udtrykket, men at navnet udelukkende skulle opfattes "humoristisk".