Whistleblower

Husejere blev nægtet erstatning: Sådan snød forsikringsfirma os

Kunder hos Husejernes Forsikring kunne ikke få erstatning for skader på deres huse. Da TV 2 gik ind i sagen, ændrede firmaet mening.

Når du køber nyt hus, kan det ofte være en god ide at tegne en ejerskifteforsikring. Så er du nemlig sikret mod eventuelle skader, som ikke fremgik på købstidspunktet. Eller sådan burde det hvert fald være.

Men som TV 2 torsdag aften kan fortælle i programmet ’Whistleblower - Forsikringer med beskidte metoder’ har virkeligheden vist sig at være en ganske anden for en række kunder hos Husejernes Forsikring.

En af dem er Annemarie Andersen, der tegnede en ejerskifteforsikring, da hendes familie sidste år købte hus i Lyngby.

- Jeg troede, at man havde gjort alt, hvad man kunne for at dække sig ind, når man tegnede den her udvidede ejerskifteforsikring. Men når forsikringsselskabet ikke er på ens side, så kan det være ret svært at være husejer, siger hun.

Kort efter indflytning opdagede familien ulovligt udført el-arbejde i stue- og kælderplan. Husejernes Forsikring sendte en taksator ud for at vurdere omfanget, og han var enig i, at skaderne var dækningsberettiget.

Annemarie Andersen var derfor sikker på, at Husejernes Forsikring ville dække omkostningerne til at udbedre fejlene. Men her tog hun fejl.

Husejernes Forsikring valgte nemlig ikke at opgøre det som én samlet skade, men som syv selvstændige skader med hver sin selvrisiko. Det betyder, at familien kun vil få dækket en femtedel af regningen.

- Jeg bliver sur og frustreret og tænker, at det kan ikke være rigtigt, siger Annemarie Andersen.

Annemarie Andersen viser en af de ulovlige el-installationer i huset.

Tidligere medarbejdere indrømmer snyd

I TV 2-programmet står flere tidligere medarbejdere fra Husejernes Forsikring frem og udtrykker kritik af firmaets håndtering af skadessager.

Fakta om Whistleblower-program

Nogle af de vigtigste afsløringer i de senere år kommer fra whistleblowere.

De har haft et unikt kendskab til kritisable forhold, der – uden dem – formentlig aldrig ville være kommet til offentlighedens kendskab.

Whistleblowernes rolle i samfundet er således vigtigere end nogensinde, og TV 2 stiller sig til rådighed for en nærmere undersøgelse af kritiske, væsentlige og samfundsrelevante forhold.

TV 2 tager kildebeskyttelsen dybt alvorligt og har sikret en ordning, så man om nødvendigt kan henvende anonymt, hvis man sidder inde med en sådan viden.

Se mere på http://whistleblower.tv2.dk/

De tidligere medarbejdere indrømmer, at forsikringskunderne blev vildledt, og flere af deres sager bevidst blev behandlet forkert, så Husejernes Forsikring undgik at skulle betale fuld erstatning.

- Direktionen havde en vrangforestilling om, hvordan loven skal fortolkes, og selvom jeg og to uvildige advokater sagde noget andet, ønskede direktionen at fortsætte, siger tidligere skadeschef Nanna Rambøl.

Annemarie Andersen bad flere gange Husejernes Forsikring om at vise, hvor i forsikringsbetingelserne, at der var dokumentation for firmaets påstand om særskilte skader med hver deres selvrisiko – men hun modtog aldrig noget.

Efter et halvt års kamp, klagede familien over Husejernes Forsikring til Forsikringsankenævnet.

Orkede ikke at kæmpe videre

I Helsinge har en anden kunde, Maria Christoffersen, haft en tilsvarende oplevelse. For godt to år siden kontaktede hun Husejernes Forsikring, efter hun havde opdaget flere alvorlige fejl på familiens nykøbte hus.

Blandt andet var der på førstesalens badeværelse en forkert hældning, så vandet kom i kontakt med el-installationerne, så strømmen gik.  Det ville koste over 100.000 kroner at få dækket skaderne, men Husejernes Forsikring afviste gentagne gange at dække.

Jeg tror, de hele tiden har vidst, at der var noget galt. Nu vil de bare lukke munden på mig.

Maria Christoffersen, kunde hos Husejernes Forsikring

Først efter en klagesag ved ankenævnet valgte firmaet at tilbyde et forlig på 15.000 kroner, som familien til sidst valgte at tage imod under udsigten til en ellers dyr retssag.

- Vi tænkte, at det var lidt mystiske forhold, men vi orkede ikke at kæmpe videre, siger Maria Christoffersen.

Forsikringsselskab i kovending

Efter TV 2's undersøgelse af forholdene valgte Husejernes Forsikring dog pludseligt at revurdere begge sager.

Annemarie Andersen modtog en mail fra firmaet, hvor de nu gav familien ret og behandlede sagen som én skade med én selvrisiko. Dermed er alle fejl i hjemmet i Lyngby nu blevet udbedret.

Hjemme hos Maria Christoffersen i Helsinge mener Husejernes Forsikring - modsat tidligere - nu ikke, at skaderne er under bagatelgrænsen. I en ny skadesrapport giver de hende ret, og firmaet har nu valgt at dække skader for 125.000 kroner.

- Jeg tror, de hele tiden har vidst, at der var noget galt. Jeg tror bare, at de nu er klar over, at der er flere, der har øje på, at de ikke kører sagerne hensigtsmæssigt og efter loven. De vil bare lukke munden på mig, siger hun.

Afviser sammenhæng med TV 2-program

Selvom Husejernes Forsikring har haft fuldt kendskab til TV 2’s program, er der – ifølge dem – ikke nogen sammenhæng med dette og deres pludselige holdningsændring.

I et skriftligt svar lyder det:

- Sagerne er imidlertid også eksempler på, at vi tager kundernes klager alvorligt, og at vi ændrer vores holdning til sagerne, hvis vi ved en ny gennemgang af sagerne og yderligere dokumentation finder sagligt grundlag for det.

Hverken direktør i Husejernes Forsikring, Jens Hansen, eller bestyrelsesformand Jens Erik Christensen har undervejs ønsket at stille op til et interview i sagen.

I påsken 2016 døde direktør Jens Hansen af naturlige årsager, og Jens Erik Christensen er derefter indtrådt som fungerende direktør for Husejernes Forsikring.

Trods nye henvendelser i denne uge har Jens Erik Christensen afvist at stille op til interview, indtil efter programmet har været sendt torsdag aften.

’Whistleblower – Forsikringer med beskidte metoder’ sendes torsdag klokken 20.00 på TV 2.