Samfund

Tid til 'hjerne-pause' - nu leger elever hunde og går catwalk i klasselokalet

Eleverne på Frydenhøjskolen i Hvidovre bliver flere gange i løbet af en skoledag fysisk aktiveret med kort, der skal få eleverne i bevægelse, hvis energien går ned. TV 2 / TV 2

Folkeskoler skal have mere aktivitet og bevægelse ind i undervisningen. Det skal et nyt tiltag med 'hjerne-pauser' sikre, lyder det.

- Gå som en hund, siger klasselærer Susan Nielsen, mens eleverne omkring hende springer ned på alle fire og logrer med bagdelen rundt i klasselokalet. 

- Gå som en fin dame på catwalken, oplæser klasselæreren så, hvorefter eleverne hopper hurtigt op på begge ben, stikker næsen i sky og går grinene og fornemt rundt mellem hinanden.

- Gå som en bokser, siger Susan derefter, mens de 10-11-årige elever omkring hende knytter hænderne, strammer musklerne og begynder at løbe let-boksende rundt i mellem bordene. 

Hjernen sendes på pause

På Frydenhøjskolen i Hvidovre er eleverne i 4.a i gang med en af dagens såkaldte hjerne-pauser. En pause væk fra bøgerne, som foregår i fuld bevægelse og med højlydte grin og udfordrende leg. 

Hvad eleverne skal gøre i hjerne-pauserne, og hvordan de skal bevæge sig rundt i lokalet, er lettilgængeligt for klasselærer Susan Nielsen - det står nemlig beskrevet på 100 kort placeret i en boks på katederet, som hun kan vælge imellem.

Det synes eleverne om aktivitetsøvelserne

11-årige Felix

Felix S. Johansen, 11 år

Felix S. Johansen, 11 år

- Det bedste er, at vi får bevæget os en masse. Det er sjovt at lave øvelserne, og man er sammen om det. Nogle gange har man brug for at slappe lidt af, og det kan man, når vi laver legene.

Foto: TV 2

10-årige Marius

Marius D. Holse, 10 år

Marius D. Holse, 10 år

- Det føles godt at få lidt motion i løbet af dagen. Når jeg er træt, kan jeg godt få ondt i hovdet, men så hjælper det at bevæge sig. Hvis man er lidt trist, gør det også en glad.

Foto: TV 2

10-årige Maya

Maya M. Petersen, 10 år

Maya M. Petersen, 10 år

- Det er rigtigt sjovt at lave øvelserne, og de går hurtigt. Man sidder ikke bare og glor, men man bevæger sig. Det er sjovt, og man bliver gode venner. 

Foto: TV 2

11-årige Mikkel

Mikkel S. Tinggaard, 11 år

Mikkel S. Tinggaard, 11 år

- Nogle gange er man meget træt i hovedet, man kan ikke sidde stille længere, og så begynder man at larme eller prøver at holde det inde. Så hjælper legene, for de er sjove, man gør det sammen, og det er noget nyt, som vi ikke har prøvet før.

Foto: TV 2

Skal få inaktive elever i bevægelse

Boksen med aktivitetskortene hedder Vamos og har øvelser i kategorierne 'motorik', 'styrke', 'puls' og 'kvik op'. Den er blevet indført i et forsøg på at få børn til at bevæge sig mere i skoletiden og leve op til folkeskolereformens krav om minimum 45 minutters bevægelse i løbet af en skoledag, forklarer skolelederen på Frydenhøjskolen, Gerhard Grubb Waaentz.

- Med den nye skolereform er det en udfordring at få motion nok ind i undervisningen. Vi tror på, at aktiviteterne kan være med til at gøre skoledagen sjovere. Der er elever, som ikke nødvendigvis bruger frikvartererne på at bevæge sig - og her er kortene et genialt redskab, for under legene får alle rørt sig, siger han. 

Skal forbedre elevernes trivsel

Målet er ifølge psykomotorisk terapeut og idékvinden bag boksen, Mette Sevel Johnsen, at aktiviteterne skal have en positiv indflydelse på skoleelevernes trivsel, sundhed og læring.

- Børn i folkeskolen skal have mulighed for at bevæge sig mere, og samtidig skal det være lettere for lærere at have redskaberne til det ved hånden. Det er leg, men det hele går absolut ikke op i hat og briller. Det er derimod bevist, at det er sundt for indlæringen og trivslen at bevæge sig i løbet af en skoledag - det øger koncentrationen, siger Mette Sevel Johnsen og uddyber: 

- Det er klart en forhåbning, at børnene bevæger sig mere og dermed lærer mere. Det medfører bedre trivsel, og det bliver sjovere at gå i skole.

Svært at nå 45 minutters aktivitet

Ifølge Sundhedsstyrelsens anbefalinger skal børn og unge mellem fem og 17 år være fysisk aktive i mindst 60 minutter om dagen. Tidligere i april fastslog Vidensråd for Forebyggelse i en stor rapport om læring, trivsel og sundhed i folkeskolen, at skoleaktiviteter, der øger børns samlede fysiske aktivitetsniveau, har en positiv effekt på sundhed. Samtidig tyder meget på, at det også har gavnlig indvirkning på elevernes faglige præsentation og trivsel.

Alligevel kniber det for en stor del af landets lærere med at leve op til folkeskolereformens krav om 45 minutters daglig bevægelse, viser blandt andet en rapport fra Dansk Skoleidræt. Her giver 60 procent af lærerne udtryk for, at de har brug for mere vejledning og inspiration i arbejdet med at integrere de mange ekstra minutters bevægelse i skoledagen.

Bevægelse uden forberedelse

Netop det håber Mette Sevel Johnsen, at Vamos-boksen kan være med til at ændre på. 

- Formålet er netop at gøre det nemmere for lærerne at få aktivitet ind i undervisningen. Det er også derfor, det er blevet til en boks - den er nem at have stående, og det er let lige at trække et kort op uden at skulle forberede sig, forklarer terapeuten, som også er blevet kontaktet af en britisk skole samt en konsulentvirksomhed, der er interesseret i at få fat i Vamos-boksen.

Eksempler: Det kan motionskassen indeholde

Kassen indeholder 100 forskellige kort inddelt i fire kategorier

Kvik op

(arkivfoto)

Eksempel: Blink og knips

(arkivfoto)

Stå op. Blink med højre øje og knips med venstre hånd.

Prøv nu at blinke med venstre øje og knips med højre hånd.

Skift nu frem og tilbage så hurtigt du kan.

Varighed: 3 - 5 min

Foto: Scanpix Danmark

Puls

(Arkivfoto)

Eksempel: Gør det modsatte

I denne aktivitet skal I gøre det modsatte af, hvad aktivitetslederen beder jer om. Start evt. med at lave kommandoerne korrekt og derefter modsat. Sæt gerne tempoet op.

•         Hop = ned på hug (og omvendt)

•         Gå to skridt til højre = Gå to skridt til venstre (og omvendt)

•         Løb = gå (og omvendt)

•         Højre = venstre (og omvendt)

•         Frem = tilbage (og omvendt)

Find gerne selv på flere kommandoer

Varighed: 5-10 minutter.

Foto: Scanpix Denmark

Styrke

(Arkivfoto)

Eksempel: Trillebør

Find sammen i par.

Den ene kravler på hænderne, mens makkeren holder benene.

Gå rundt i mellem hinanden og giv high five til dem, I møder på jeres vej.

Lad aktivitetslederen tage tid – kør ca. 30 sekunder ad gangen og byt så.

Hvis det skal være mindre hårdt, kan I gå sammen 3 og 3, så er der en til at holde hvert ben (hold evt. lige over knæet).

Varighed: 5-10 minutter.

Foto: Scanpix Denmark

Motorik

(Arkivfoto)

Eksempel: Kend din krop

I går eller løber allesammen rundt imellem hinanden.

Aktivitetslederen giver signal ved at nævne to legemsdele, fx albue og ryg.

Find sammen med en anden og sæt de to legemsdele sammen (i dette tilfælde den enes albue på den andens ryg).

Progression: Sæt evt. musik til, så øvelsen fungere som stopdans. Når musikken stopper, siger aktivitetslederen kommandoen.

Varighed: 5-15 minutter.

Foto: Scanpix Denmark

Boksen med de 100 kort er indtil videre taget i brug på Frydenhøjskolen, og det er planen, at den skal udbredes til ni andre skoler i Hvidovre i den kommende tid.

I klippene nedenfor kan du se, hvordan nogle af øvelserne ser ud.