Se kortet: Disse lokalbaner får størst tilskud fra det offentlige

16x9
Tølløsebanen, der blandt andet stopper på Tølløse Station, får Danmarks næststørste offentlige tilskud per kørte kilometer. Foto: Rikke Hemmingsen/TV 2 / Rikke Hemmingsen/TV 2

Det koster det offentlige tilskudskroner, hver gang en person vælger at køre med den offentlige transport.

En krone og 85 øre - så meget koster det i gennemsnit for det offentlige, hver gang en bilist vælger at køre én kilometer med toget på lokalbanerne i stedet for i bil. Det viser et notat fra Transportministeriet, skriver Jyllands-Posten.

TV 2 giver dig her overblik over, hvad det koster fra det offentlige, når en person kører én kilometer i tog i de forskellige dele af landet. I kortet er kun medtaget lokalbaner. Ifølge notatet fra Trafikstyrelsen er den regionale togdrift to til fire gange dyrere for staten per kilometer en person har kørt i forhold til gennemsnittet på statens banenet (Lyntog, IC-tog, S-tog, Regional Øst, Regional Vest, Arriva og Helsingør-Peberholm).

Her er lokalbanerne med størst tilskud per kørte kilometer

Ifølge notatet fra Transportministeriet vil det koste 22,6 milliarder kroner om året, hvis man vælger at flytte 20 procent af bilisterne over i tog. 

Derfor koster det penge fra det offentlige

Grunden til den væsentligt højere udgift i forbindelse med at transportere personer med tog skyldes ifølge notatet fra Transportministeriet, at notatet medregner omkostninger forbundet med miljø, klima, støj, uheld og trængsel. 

Ifølge notatet fra Transportministeriet vil bilisterne betale i gennemsnit 9,7 milliarder kroner mindre i brændstofafgift, vægtafgift, grøn energi og afgift på en ny bil. Samtidig vil det ifølge notatet kræve 12,9 milliarder ekstra at sende flere tog ud på skinnerne.

De tre dyreste strækninger

En af de dyreste strækninger er mellem Varde og Nørre Nebel. Her koster det staten 8,10 kroner per kilometer, som en passager vælger at rejse med toget. Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det Danmarks dyreste jernbane.

Tølløse-banen har et tilskud på 5,50 kroner per kilometer og Lemvig-banen har et tilskud på 4,20 kroner per kilometer. I gennemsnit koster lokalbanerne det offentlige godt 1,80 kroner for hver gang de transporterer én passager én kilometer. 

Forslag skaber debat

Notatet fra Transportministeriet bliver mødt med skepsis. 

- Hvis man vendte regnestykket om og i stedet fjernede 10 procent af togene omkring de store byer, ville det resultere i en katastrofe. Jeg mener, ligesom de økonomiske vismænd, at tilskuddene til den kollektive trafik er nogenlunde passende, men at man godt kan se på fordelingen af tilskuddene, siger Per Homann Jespersen, trafikforsker ved RUC.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, er også skeptisk. 

- De sædvanlige måder, man regner på, viser, at en letbane giver underskud, og at bilen giver overskud, og at det altid giver underskud, hvis man reducerer antallet af biler. Hvis man regnede på en anden måde og f.eks. fokuserede mere på de lange bilkører og partikeludledning, ville man få et andet resultat, siger Rasmus Prehn. 

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er ikke enig.

- Notatet viser, at der er trafikfaglig fornuft i at skabe en bedre balance mellem investeringerne på transportomårdet. Den alt for ensidige fokusering på den offentlige transport er ikke holdbar i længden. Vi skal også sikre gode forhold for bilisterne. Derfor vil jeg indkalde til forhandlingerne om nye investeringer i vejnettet, så snart der atter er luft i budgettet, siger Hans Christian Schmidt.