Samfund

Hjerneforsker bekymret for danske børn: Det er en 'risikosituation'

Ny rapport får advarselslamperne til at lyse hos hjerneforsker Albert Gjedde. Danske børn og unge risikerer at blive socialt inkompetente, mener han.

Professor og hjerneforsker Albert Gjedde er bekymret for danske børn og unge.

Anledningen til bekymringen er den internationale rapport, som verdenssundhedsorganisationen WHO præsenterede tirsdag formiddag.

Specielt finder han det bekymrende, at danske børn og unge i alderen 11-15 år tilsyneladende tilbringer mindre og mindre tid i selskab med hinanden og i stedet bruger timevis foran skærmen.

- Andre undersøgelser viser, at børn i gennemsnit bruger syv en halv time på skærmmedier, og det er børn, vi taler om, og de er inde i en periode, hvor de skal lære at omgås hinanden og lære sociale kompetencer, lyder opråbet fra Albert Gjedde, der er professor ved Københavns Universitet.

Han understreger, at børn og unge i den omtalte alder har brug for sunde og fysiske relationer med deres jævnaldrende.

- Der sker en masse i deres hjerner, og der kommer en masse nye forbindelser mellem hjernecellerne, som er baseret på det, de oplever og laver.

Ikke todimensionelle skærmvæsener

Andre eksperter understreger, at udviklingen ikke nødvendigvis behøver at være et udtryk for noget negativt, da danske børn og unge i vid udstrækning erstatter den fysiske kontakt med kommunikation over de digitale og sociale medier.

Men de sociale medier er ikke nogen god erstatning, mener Albert Gjedde.

Problemet er, at vi ikke er todimensionelle skærmvæsener, vi er fysiske væsener og skal dufte og berøre hinanden. 

Albert Gjedde, hjerneforsker

- Problemet er, at vi ikke er todimensionelle skærmvæsener, vi er fysiske væsener og skal dufte og berøre hinanden, og vi skal lære af hinandens reaktioner og signaler, som er meget fysiske og biologiske signaler, som man ikke kan få gennem et skærmmedie, siger Albert Gjedde. 

Risikosituation

WHO's undersøgelse har haft mere end 200.000 deltagende børn og unge fra hele Europa, og Albert Gjedde er bekymret over den danske placering i rapporten.

Og selvom det endnu ikke er muligt at sige noget kvalificeret om eventuelle konsekvenser, så frygter han, at vi om nogle år vil stå med en generation, der ikke har lært basale sociale kompetencer.

- Børn, som er vokset op med at slå væsener ihjel på en skærm, samtidig med at de ikke omgås hinanden fysisk og ikke lærer fra hinanden, det må betragtes som en risikosituation, siger Albert Gjedde, der anerkender, at digitale og sociale medier er kommet for at blive.

Alligevel opfordrer han til, at der kommer mere fokus på de potentielle konsekvenser, udviklingen har for de danske børn og unge.

- Hvis danske børn i fem- og seksårsalderen får udleveret en iPad i børnehaven og de næste otte år bruger syv-otte timer om dagen på at kigge ned i en skærm, så er der en masse netværk, som ganske enkelt bliver fravalgt, fordi det ganske enkelt ikke bliver brugt, siger hjerneforskeren.