Samfund

Studerende og pensionister risikerer dyre togture

Det koster studerende og pensionister betydeligt mere at benytte rejsekortet på flere af DSBs togsstrækninger fremfor at trække en billet i automaten.

Er du studerende eller pensionist, kan du risikere at betale op til halvtreds procent for meget for din togrejse, hvis du bruger dit rejsekort i stedet for at trække en billet i automaten. TV 2 har undersøgt seks strækninger på DSBs lyntogsrute, og tendensen er den samme i alle tilfældene.

Den forhøjede billetpris opstår, når man som indehaver af et Rejsekort Ung eller Rejsekort Pensionist tjekker ind på almindelige standardtogrejser mandag-torsdag og lørdage. På disse dage kan det være klogt at slå en stor bue uden om tjek-in standerne, da du ellers ikke opnår samme rabat, som er tilgængelig med en ung- eller 65-billet fra automaten.

Det, der vækker undring hos mange, er, at det er et krav at have enten et DSB Ung-kort eller være pensionist, før man kan få et af de omtalte rejsekort, men det betyder ikke, at rabatten følger med. Det møder kritik hos Forbrugerrådet Tænk.

- Det giver ikke mening, og det er jo mange penge for de grupper, som det går ud over, siger seniorrådgiver for transport hos Forbrugerrådet Tænk, Asta Ostrowski.

Hun synes som minimum, at forbrugeren skal have den samme pris, da der ligger en berettiget forventning om, at rejsekortet leverer den billigste rejse.

- Jeg synes, det er dårlig kundeservice og en dårlig billetløsning, som der burde gøres noget ved, siger Asta Ostrowski.

Mærkeligt og ufleksibelt

I udregningerne er rejsekortets pris på rabattrin 0 sammenlignet med ung- og 65-billettens pris. Skal du ned i samme prisleje med rejsekortet, skal du op på rabattrin 6 – det vil sige, at du om som minimum skal foretage 34 rejser om måneden på samme strækning. Studerende Michelle Madsen er en af dem, der ikke var opmærksom på den store prisforskel.

- Jeg opdagede det kun, fordi jeg havde kørt den strækning før og syntes, at prisen virkede meget høj. Da jeg så efterfølgende tjekkede det i automaten, kunne jeg se, at der var trukket for meget, siger hun.

Michelle Madsen sendte derefter en klage til rejsekortet, og i svaret blev hun oplyst om, at der ikke var sket en fejl, men at hun altid selv kunne gå ind at finde den billigste rejse på Rejseplanen.

- Det er mærkeligt, at jeg skal ind at tjekke prisen, inden jeg tager toget. Det er meget ufleksibelt, og kan blive mange penge i længden, hvis man ikke lige har opdaget det, siger Michelle Madsen.

Rejsekortet er ikke altid billigst

Det er ikke første gang, at der rettes opmærksomhed mod prisforskelle på offentlige rejser. Tilbage i 2013 udtalte den daværende transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), til Politiken, at han mistænkte trafikselskaberne for at bruge forvirring til at tage en højere pris.

Men DSB forklarer prisforskellen med, at man skal se Rejsekort Ung og DSB Ung-kort som to forskellige produkter, som giver rabat ud fra nogle forskellige parametre, og at priserne på rejsekortet fastlægges i et samarbejde mellem mange trafikselskaber i Danmark. Ifølge chef for forretningsudvikling i DSB, Aske Wieth-Knudsen, ville det gå ud over andre billettilbud, hvis rejsekortet og DSB enkeltbilletter altid skulle være ens.

- Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at gennemskue, hvis man tror, at rejsekortet altid er den billigste løsning, men det er vigtigt at være klar over, at det ikke altid er sådan, siger han.

Rejsekortet A/S har foretaget en undersøgelse, hvor passagererne udtrykker stor utilfredshed med de uigennemsigtige priser. Men selvom priserne i dette tilfælde er fastsat af DSB, ser Asker Wieth-Knudsen ikke noget problem i, at man skal ind at undersøge prisforskelle, inden man tjekker ind.

- Hvis det er prisen, der er vigtigst, så anbefaler vi, at man altid går ind og tjekker, hvad der er den billigste løsning, siger han.

266.000 muligt berørte passagerer

Til formålet er der udarbejdet en prisberegner, så du som passager kan gå ind at sammenligne priser på Rejseplanen, inden du tjekker ind. Studerende Michelle Madsen mener dog ikke, at det er tydeligt nok.

- Jeg har snakket med mange, der ikke vidste det. DSB har jo min mail, så jeg ville da have sat pris på, at de lige havde gjort opmærksom på det, siger hun.

Udover Michelle Madsen drejer det sig i alt om ca. 74.000 passagerer med et Rejsekort Ung og 192.000 med et Rejsekort Pensionist, der skal være opmærksomme på, at de på nogle dage gør klogest i at lade rejsekortet blive i lommen.

Ifølge kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Benedikte Havskov, skal forbrugeren oplyses om eventuelle prisforskelle, uden at skulle ind at lede efter dem. Men om DSB overholder de krav, kan hun ikke udtale sig om, da de endnu ikke er gået ind i sagen.

- Det er en relevant problemstilling, som vi vil kigge på i den nærmeste fremtid, siger Benedikte Havskov.