Samfund

Se hvorfor ordblinde har så svært ved at læse

Arkivfoto Simon Skipper / Scanpix Denmark

Formanden for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark mener, illustrationen giver et godt billede af, hvordan ordblinde ser tekster.

Hvordan ser ordblinde tekster? Det er svært for andre mennesker at sætte sig ind i. Men nu er der dukket en illustration op på nettet, som forsøger at vise det. 

I illustrationen hopper bogstaverne frem og tilbage på siden og gør det svært for læseren at samle ordene, så de giver mening. 

Og det er et udmærket billede af, hvordan ordblinde opfatter ord og bogstaver. Det fortæller formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, Erik K. Rasmussen. 

TV 2 har vist ham illustrationen, og Erik K. Rasmussen mener bestemt, at den kan bruges til at gøre virkeligheden for ordblinde begribelig for andre.

- Det giver et godt billede af, hvad der er problemet for den ordblinde. Når ordblinde læser, kan man læse forkert, fordi bogstaverne bliver byttet om i ordene. Det er kun, når man får meningen med ordet, at man forstår det. Hvis jeg for eksempel kun siger "bøf", så forstår du det kun, hvis jeg siger det i en sætning, som eksempelvis "jeg spiser bøf", fortæller han. 

Kun en del af problemet

Samtidig understreger Erik K. Rasmussen dog, at det er meget individuelt, hvor meget bogstaverne hopper. Og så er det kun en del af problemet for mange ordblinde, at bogstaverne hopper. 

- Det andet problem er , hvordan man skal omsætte bogstaverne til lyd, når først bogstaverne er på plads. Det er nok det største problem. For det fører til, at nogle ordblinde også har et dårligt sprog, siger Erik K. Rasmussen. 

Han sammenligner ordblindhed med, når folk er højre-venstre-blinde.

- De kan sagtens pege til højre, men når de skal sige det, gør de det forkert. Det er selve hjernen, der har en dysfunktion, forklarer han. 

Skal have ro i undervisningen

Erik K. Rasmussen kunne sagtens finde på at bruge lignende eksempler i sit arbejde. Han oplever især, at folk har svært ved at forstå, hvorfor ordblinde ikke kan læse, og at det af og til kommer til udtryk i fordomme om, at ordblinde er mindre intelligente. 

Men intelligens og ordblindhed har intet med hinanden at gøre som sådan, understreger han. 

- En gave kan godt være grimt pakket ind, men indholdet kan jo være godt alligevel. Og det er ordblindes problem. De bliver opfattet som dumme, fordi de samtidig ofte har problemer med at formulere sig, siger Erik K. Rasmussen. 

Han mener især, at undervisere kan få gavn af teksten. For der er en tendens til, at jo mere presset ordblinde er, jo mere hopper bogstaverne.

- Ordblinde skal have ro og balance for at få styr på bogstaverne. Det gælder selvfølgelig for alle mennesker, at de skal have ro til at koncentrere sig. Men ordblinde skal bruge ekstra energi på at få styr på bogstaverne. Derfor kan de efterfølgende have svært ved at forstå og huske, hvad de har læst og få det omsat til lyd, forklarer Erik K. Rasmussen.