Moskeerne bag sløret

Islam-forsker: Man kan godt være en lovlydig borger og gå ind for stening

Undervisning i islams regler om stening og pisk kan have indflydelse på minoritetsmiljøet omkring Grimhøjmoskeen, mener forsker.

Baggrund for programserien 'Moskeerne bag sløret'

TV 2 sætter med programserien ’Moskeerne bag sløret’ fokus på, om en række udvalgte moskeer modvirker eller medvirker til integration.

Læs om hvordan TV 2 har arbejdet med programmerne og en række af de overvejelser, TV 2 har gjort sig i den forbindelse.

Søndag kunne TV 2 afsløre, hvordan imamen, Abu Bilal, i moskeen på Grimhøjvej i Aarhus underviser en studiegruppe i sharialovens regler om stening og pisk.

På skjulte optagelser (se video over artiklen) ses imamen forklare gruppen, der består af muslimske kvinder, at sex udenfor ægteskabet bliver straffet med stening, mens pisk gives til kvinder, der som ugifte jomfruer har sex.

- Hvis en gift eller skilt kvinde begår utugt, og hun ikke er jomfru og begår hor, så skal hun stenes til døden, siger imamen på de skjulte optagelser.

Thomas Hoffmann er professor i koran- og islamstudier ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet og har studeret islam indgående.

Han mener, at undervisning som den, der foregår i moskeen på Grimhøjvej, kan være med til at fremme social kontrol, hvor familierne udøver en mere eller mindre streng kontrol over deres børn, der i visse tilfælde ender med trusler og vold.

- Det har længe været klart, at den sociale kontrol - og også nogle gange graden af vold i miljøerne og familierne - er et problem, som vi ikke har helt overblik over. Men det er jo blandt andet kommet frem i ministerielle rapporter, fra kvindecentre og gennem det stigende antal ’afhoppere’ og kritiske muslimer som Yahya Hassan og andre, som har fortalt om deres opdragelse og liv i de her miljøer, siger han.

Thomas Hoffmann mener dog ikke, denne type undervisning nødvendigvis skulle lede til mere vold.

- Jeg vil på ingen måde gå så langt og sige, at shariaens lov om stening som sådan skulle lede til voldsparathed. Man kan sådan set godt være en fuldt ud lovlydig samfundsborger og gå ind for stening, siger han.

Ofrene for æresrelaterede konflikter

På trods af frygt for deres familier, fortæller disse unge deres historier om et liv i social kontrol

Louise

Louise fik tæsk for at være for dansk

Louise flygtede fra sine forældres vold og et muligt tvangsægteskab. For at passe ind i sine forældres forestilling om, hvordan man skal opføre sig, levede Louise i flere år et dobbeltliv. Læs hendes historie her.

Foto: TV 2

Essa Mohamed

Essas far sendte ham på opdragelsesrejse i tre år – ingen reagerede

Essa blev efterladt i Somalia i over tre år, fordi hans far mente han var blevet for dansk. I dag er han tilbage i Danmark, men mener, at myndighederne svigtede.  Læs hans historie her.

Foto: TV 2

Merva

21-årige Merva blev tvangsgift og tæsket til ufrivillig abort

Som 17-årig blev Merva sendt til Pakistan af sin mor, hvor hun blev gift med en fremmed mand. Hendes mor havde isoleret hende, selvom de boede i Danmark, og nu skulle hun ned og giftes med en mand, hun ikke kendte. Læs hendes historie her.

Foto: TV 2

Frafald fra islam kan have store konsekvenser

Imamen Abu Bilal taler i sin undervisning også om, at frafald fra islam ifølge sharia medfører døden:

- Den, der frafalder sig religion, altså en frafalden, han skal slås ihjel. Eller en fornægtelse. En der fornægter fasten eller ikke tror på fasten. Hans dom er, at han er vantro. Hvis han er stædig og ikke vil faste, så bliver han dræbt, forklarer imamen.

Budskabet om at frafald fra religionen principielt fordrer dødsstraf, kan ifølge Thomas Hoffmann mærkes på miljøerne omkring imamerne.

- Det lægger selvfølgelig en normativ atmosfære over miljøerne, som gør, at de er rigtig svære at træde ud af. 

- Nogen drosler måske bare ned for sin tro, og agerer reelt ikke som muslimer, men det er de færreste, som måske direkte offentligt melder ud, at de afsiger deres tro og eventuelt konverterer til en anden religion eller bliver ateister. Forskningen er ved at blive opmærksom på, at der tilsyneladende er et stigende antal eks-muslimer.

Han påpeger, at det kan have store konsekvenser at lægge islam bag sig offentligt.

- Der er eksempler på, at frafaldne mister familie og socialt netværk og det hele. Og så behøver der ikke at ske mere end det. Men det er jo også alvorligt nok, siger Thomas Hoffmann.

Stærke politiske reaktioner

TV 2s afsløring af moskeen på Grimhøjvej har en lang række politiske reaktioner på begge fløje i Folketinget.

Dansk Folkepartis integrationsordfører Martin Henriksen kalder det sindssygt, men siger, at han ikke er overrasket.

- Vi må konstatere, at det kan være svært at finde moderate imamer og moderate moskeer. Det her er jo så et eksempel på, at vi desværre har nogen, som er meget ekstreme og forskruede i deres tilgang til tilværelsen, siger han.

Johanne Schmidt Nielsen fra Enhedslisten er ligeledes forfærdet over det, hun ser på optagelserne.

- Det er jo direkte uhyggeligt, at der er mennesker, der prædiker den her slags had og undertrykkelse, og at det foregår her i Danmark, siger hun.

De to partier er dog ikke enige om, hvordan problemet med Grimhøjmoskeen løses.