Samfund

Movia beklager fejl med rejsekort: Folk vil få pengene tilbage

Trafikselskabet Movia beklager over for passagerer, som har betalt for mange penge for at køre med bussen, når de bruger rejsekort.

Mindst 23.000 danskere har siden 2012 betalt for mange penge for at køre med bussen, når de bruger rejsekort. En fejl, som trafikselskaberne erkender, men endnu ikke har løst.

Fejlen er, at buschauffører glemmer at registrere ruten eller registrerer en forkert rute, når de begynder turen.

Derfor risikerer passagererne at blive registreret i en forkert zone - og betale for flere zoner end de rejser.

Trafikselskabet Movia oplyser til TV 2, at man kun har kendt til problemet i en måned. Her vil man nu sætte gang i en række initiativer for at komme problemet til livs. Movias centerchef, Søren Englund, siger til TV 2:

- Jeg kan ikke beklage det nok, men jeg vil også sige, at det er en tiendedel promille af de rejser, der er blevet gennemført. Jeg skal ikke negligere problemet, men det er derfor vi ikke har opdaget problemet før nu. Folk skal henvende sig til vores kundecenter, og så vil de få deres penge refunderet.

- Vi vil nu genopfriske uddannelsen af chaufførerne, og så laver vi noget overvågning. Vi kigger lige nu på, om vi via overvågning kan komme hurtigere ud til chaufførerne, hvis de laver en fejl.

Forbrugerrådet Tænk: Det er kritisabelt

Direktør i Forbrugerådet Tænk, Lars Pram, siger til TV 2, at sagen med rejsekortet er kritisabel:

- Det er et rigtig stort problem. Det er titusindvis af passagerer over hele landet, som er blevet snydt til at betale for meget for deres bustur. Det er kritisabelt. Det vi også ved på nuværende tidspunkt er, at fejlen har eksisteret siden 2012, og jeg håber virkelig ikke, at trafikselskaberne har kendt til den her fejl i fire år uden at gøre noget ved det, for så er det dybt alvorligt.

TV 2 har torsdag kontaktet Rejsekort A/S for at spørge til kundernes rettigheder, men selskabet udtaler sig ikke i sagen, da fejlen ligger hos de enkelte busselskaber.

Af Rejsekortets hjemmeside fremgår det dog, hvad du selv kan gøre for at kontrollere, om du er blevet snydt. Desværre er der ikke tale om simpel manøvre.

  • For at tjekke, om du har betalt overpriser, skal du logge ind på din profil på Rejsekort.dk.
  • I oversigten kan du vælge "Mine rejser".  
  • Her kan du se, om dine rejser er registreret korrekt, ved at klikke på det lille "+" ud for hver enkel rejse.
  • Er der på oversigten stoppestedsnavne eller stationsnavne, som du ikke mener at have rejst til eller fra, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter (70 11 33 33), som vil hjælpe med at afklare sagen. 
  • De vil efterfølgende tilbageføre det overskydende beløb til dit Rejsekort.

Udover Movia kan også passagerer, som rejser med Arriva, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab være berørt af fejlen med rejsekortet.