Samfund

Taxaformand: Chauffør overfaldet af ”Uber-pirater”

Onsdag kort efter midnat blev en taxachauffør angiveligt overfaldet af en Uber-chauffør. Bilens forrude blev smadret, mens taxachaufføren efter eget udsagn er okay.

Det fortæller Søren H. Nicolaisen, formand for taxaorganisationen Taxiførere i Danmark.

- De har etableret et slagstæskehold, der kan genere os. Vi er ude i en alvorlig situation, siger Søren H. Nicolaisen til TV 2.

Han fastslår, at nattens hændelse langt fra er enestående, og vil ikke have chaufføren nævnt med navn, da Uber-chaufførerne ”ikke er guds sødeste børn”.

Uber oplyser imidlertid, at de vil undersøge sagen nærmere.

- Vi ved, at en række Uber-partnere løbende bliver intimideret af et fåtal af taxichauffører, men vi mener aldrig, at vold er acceptabel og ser derfor nærmere på denne sag. Generelt set er det vores politik at suspendere Uber-partnere, imens vi undersøger sager af seriøs karakter, skriver en talsperson på mail til TV 2.

Uber ønsker ikke at give interview, før sagens nærmere detaljer er kendt.

Krig i et år

Krigen mellem de traditionelle taxaer og taxitjenesten Uber er ikke ny. Siden Uber blev lanceret i København i november sidste år, har taxabranchen glødet med store protester.

Senest i september forvandlede en hær af vrede taxachauffører slotspladsen foran Christiansborg i København til Danmarks største taxaholdeplads. Chaufførerne ønsker politisk handling over for det, de kalder den illegale taxitjeneste, og kræver, at Uber-chaufførerne kører efter samme regler som traditionelle taxaer.

- Vores bøn er ikke længere en bøn, men et alvorligt krav. Politiet må gribe ind over for piraterne, siger Søren H. Nicolaisen.

Han forudser, at den traditionelle taxabranche vil være fortid allerede næste efterår, hvis ikke politiet griber ind. Uber er skyld i dårlig indtjening, og branchen er presset til det yderste, lyder det.

Uber har nødlinje

De danske taxachauffører er dog angiveligt ikke alene om at føle frygt på jobbet. I oktober oprettede Uber en nødlinje, hvor Uber-chauffører kunne slå alarm, hvis de følte sig truet.

Uber-chauffør Daniel Jensen, der ifølge ham selv er blevet påkørt af taxaer, modtaget trusler over telefonen og fået sin Uber blokeret af taxaer, sagde i oktober sådan til Metroexpress.

- Hvis en taxi chikanerer os eller kører ind foran os, efterlader vi en SOS, og så holder der hurtigt otte til ti Uber-chauffører, der hjælper. Vi går ikke ind for selvtægt og begynder at slås, men vi forsøger at løse situationen.

”De er kriminelle”

Selvom formanden for Taxiførere i Danmark har hørt om tilfælde, hvor Uber-chauffører er blevet chikaneret, giver han ikke meget for deres usikkerhed.

- De skulle til at finde et ordentligt job og komme ud af kriminaliteten og lade os være i fred. De stjæler vores kunder. Jeg har ikke ondt af dem, siger Søren H. Nicolaisen, der dog understreger, at han ikke billiger chikane:

- Vi skal ikke kaste den næste sten. Vi skal ikke optrappe til vold og ballade.

Billeder af 317 Uber-chauffører

Taxachaufførerne forsøger i øjeblikket at dokumentere Ubers drift på opfordring fra Dansk Taxa Nævn og tager derfor billeder af chauffører og biler.

- Vi har fotodokumenteret 317 Uber-chauffører, men har en formodning om flere. Vi bliver ved, og hvis de (red. Uber-chaufførerne) føler sig generet, så må de jo rejse en sag. Jeg kan ikke græde over folk, der stjæler med arme og ben, siger Søren H. Nicolaisen.

Da Uber gjorde sit indtog i København, meldte Trafikstyrelsen Uber til politiet for konkurrenceforvridning. Anmeldelsen ligger på nuværende tidspunkt hos anklagemyndigheden og er ikke behandlet. Ifølge Taxiførere i Danmark kommer der et svar inden nytår.

Sådan fungerer Uber

  • Uber tilbyder to produkter:
    • Uber Black, der er en blanding mellem taxi- og limousinekørsel. Kunderne bliver hentet i sorte luksusbiler til en pris, der ligger lidt over den normale taxipris.
    • Uber Pop, hvor private bilejere kan hyres til en given tur, hvor parterne deles om kørselsomkostningerne.
  • Uber-chauffører skal godkendes af Uber. Herefter tjener de 80 procent af alle de ture, som de tager. Amerikanske Uber tjener de resterende 20 procent.
  • Brugerne af Uber finder chaufføren gennem en app på mobiltelefonen, der via GPS kan se, hvor brugeren befinder sig.
  • Stiftet i 2009 i USA af Garret Camp og Travis Kalanick. Sidstnævnte er i dag virksomhedens topchef.
  • I december 2011 bliver Paris den første by uden for USA, hvor Uber bliver lanceret.
  • Findes i 60 lande - Danmark inkluderet.
  • Uber er forbudt i blandt andet Bruxelles, Berlin og Barcelona.

Kilder: Børsen, Uber.com