Samfund

Sådan kører du rigtigt på de nye 2 minus 1 veje

Det har alle dage været en naturlov for bilister i Danmark, at man skal holde til højre, men nu gør en ny type vej op med den regel.

På de nye såkaldte 2 minus 1 veje gælder der nemlig nogle helt andre regler, som danskerne endnu ikke er vant til. Her skal du som bilist køre midt på vejbanen, og du må også gerne - helt lovligt - trække ind og køre på cykelstien.

På en 2 minus 1 vej er der kun ét spor for bilisterne, selvom der er trafik i begge retninger, og samtidig er der lavet mere plads til de bløde trafikanter for at øge trafiksikkerheden for cyklister og fodgængere. Indtil videre er 87 vejstrækninger fordelt på 32 kommuner blevet lavet om til det nye design.

STOR RAZZIA: Hold nu til højre for h...

Men fordi reglerne er så markant anderledes, end det vi normalt er vant til, har Vejdirektoratet lavet en kampagne baseret på erfaringsopsamlinger fra kommunerne, hvor konklusionen er, at bilisterne bliver lidt forvirrede, når de kører derude og møder den nye vej.

Se filmen, hvor det bliver forklaret, hvordan man kører korrekt på de nye 2 minus 1 veje.

Mere plads til bløde trafikanter

Som en hjælp til bilisterne er der blevet udarbejdet en lille grafisk film, der viser, hvordan man kører på en 2 minus 1 vej. Filmen kan du se over artiklen, og hvis du undrer dig over, at bilisten kommer meget tæt på cyklisten, så er det et helt bevidst valg ifølge Marianne Foldberg Steffensen, leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

- Det er med vilje lavet sådan, for det viser, hvordan man ikke skal køre. Man ser, at cyklisten bliver presset ved en overhaling, og et lille ikon indikerer efterfølgende, at cyklisten ikke synes, det blev gjort på en god måde, forklarer Marianne Foldberg Steffensen.

Ifølge Vejdirektoratet er fordelen ved de nye veje, at man får skabt et meget større areal til fodgængere og cyklister, som skaber tryghed og giver større trafiksikkerhed. I forhold til de ”normale” veje skal bilisten og de blødere trafikanter med andre ord deles mere ligeligt om pladsen.

- Der er mange ting ved den her vejtype, der er naturstridige, men det er også det, der gør dem mere sikre for de bløde trafikanter. Vejen er designet til at man sætter farten ned, så det skulle gerne give sig selv, at man løfter foden fra speederen, når man kører derude, siger Marianne Foldberg Steffensen, der oplyser at fartgrænserne på strækningerne ligger på mellem 30 og 60 kilometer i timen.

Passer ikke til storbyer

2 minus 1 vejene er placeret ude på landet og i mindre byer, hvor der i forvejen er begrænset trafik, og hvor det vurderes, at der ikke er nok fodgængere eller cyklister til at anlægge stier til dem. Dermed sparer kommunerne også penge på den konto.

Det bliver altså ikke et fænomen, man kommer til at møde i storbyerne og tætbefolkede områder.

- Vi er helt klare på, at 2 minus 1 ikke er den rigtige løsning på en meget trafikeret vej, men det er en god løsning på de veje, hvor du ikke hele tiden møder modkørende, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Skulle der dog opstå en situation med en modkørende bil, samtidig med at der eksempelvis er cyklister på begge sider af vejen, der gør at bilerne ikke kan trække ind til siden, så er det bilerne der skal stoppe op og vente til der er mulighed for at komme forbi.

Hvilke veje der er tale om, kan du se i kortet herunder, hvor du kan finde samtlige 87 strækninger.

Hvordan kører man på motorvejen?

 "Hold til højre, så kommer vi alle nemmere frem". Sådan lød budskabet i Vejdirektoratets kampagne, der blev skudt i gang sammen med en landsdækkende politirazzia særligt rettet mod de sløve trafikanter, tilbage i april måned. En kampagne, der blev fulgt til dørs af en pædagogisk video, der viste, hvordan man skal opføre sig på motorvejen. 

- Vi har lavet kampagnen både på grund af sikkerhed, men også fordi vi skal udnytte motorvejen bedst muligt, så vi alle kommer hurtigere og sikrere frem, forklarede  Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen hos Vejdirektoratet til TV 2.

Ved du, hvad du skal gøre i nedenstående situation? Hvis ikke, så få forklaringen her.

Kender du også denne situation?

Mere information om trafikken

Vejtrafikken: trafikken.dk

Togtrafikken: rejseplanen.dk

Flytrafikken: Kastrup og Billund

Broerne: Storebælt og Øresund