Folkevogns-skandalen skader brandet "Made in Germany"
Den enorme skandale, som den tyske bilproducent Volkswagen er havnet i, vil ikke bare give ridser i lakken for varemærket ”Volkswagen”.
Det vil også skade det meget stærke brand, som Tyskland har opbygget, hvor ”Made in Germany” er et symbol på grundighed, troværdighed og kvalitet.
- Det har en afledt effekt. ”Made in Germany” er jo nærmest et brand i sig selv. Den shitstorm Volkswagen er ude i, smitter også af på andre tyske brands. Når det sker, som man bare ikke tror kan ske, så tænker folk: ”Hvad bliver det næste?”. Den urokkelige tro på tysk kvalitet som begreb har fået et skud for boven, siger den danske branding-ekspert Simon Bastiansen fra firmaet posterscopeLIVE.
Siegfried Matlok, tidligere chefredaktør på Der Nordschleswiger, mener, at VW-skandalen sætter Tysklands image på spil.
- Det er et nederlag for hele Tyskland, fordi folkevogn har så stor betydning for den tyske folkesjæl. Det er en skuffelse, der rækker langt ind i regeringsrækkerne, siger han til TV 2.
Tyskland-kenderen forklarer, at det i Danmark ville svare til, at Mærsk havde begået omfattende bedrageri.
Siegfried Matlok er ikke i tvivl om, at det får alvorlige konsekvenser for Volkswagens koncernchef, Martin Winterkorn.
- Han har ikke en chance for at overleve - i hvert fald ikke som leder af Volkswagen, siger han.
Man må lægge sig fladt ned
Volkswagen har i dag været ude og sige, at man afsætter 48 milliarder kroner til at betale for skandalen, der indtil videre omfatter 11 millioner dieselbiler verden over. Samtidigt er Volkswagens aktier faldet med en fjerdedel i løbet af et par dage, og i dag har Volkswagens øverste chef været ude og beklage og sige, at det ”aldrig må ske igen”.
Den reaktion er helt efter bogen, siger Simon Bastiansen:
- Det vil kræve en masse fodarbejde at reparere skaden, og det kræver at man lægger sig fladt ned. Det kræver mod fra Volkwagens side at stille sig op og beklage og sige, at ”vi har begået fejl”. Men det er vigtigt, at man får alt frem og taget hele skraldet nu. Skaden på længere sigt afhænger af, hvor meget de tør lægge sig ned nu og sige undskyld. Den shitstorm, der rammer én, skal man se i øjnene, siger han.
Volkswagen har noget at tære på
Hvis Volkswagen håndterer situationen rigtigt, så Simon Bastiansen til gengæld overbevist om, at firmaet kommer ud af krisen på den anden side:
- Det er klart, at der er kommet ridser i lakken, og det vil tage nogen tid at polere den op igen. Men selvfølgelig kan Volkswagen komme igennem det. Selskabet har en image-bank og en kvalitets-bank, som de kan tære på. Der står stadig kunder klar derude til at købe Folkevogne. Det er bare ikke så sjovt at være Folkevogns-forhandler, fordi de skal lægge øre til meget i øjeblikket, siger Simon Bastiansen.
Han er ikke i tvivl om, at der er masser af PR-medarbejdere og PR-bureauer på overarbejde i øjeblikket for at begrænse skaden.
- Alle reklamebudgetter er stoppet med øjeblikkelig varsel. Alene det er et kæmpearbejde. Det gælder om at få lukket alt ned, for enhver reklamering med begrebet ”Das Auto” vil blive mødt med overbærenhed, siger han.