Samfund

Fem reklamer der går til stregen – og måske over

Alternativt og sjovt eller over grænsen? Suspekt har aldrig været bange for at gå til grænsen Suspekt/Facebook

Reklamer skal få os til at grine, tænke over tingene og i sidste ende bruge penge. Men af og til skyder firmaerne ved siden af med deres reklamer. Her er fem eksempler på reklamer, der går lige til grænsen og måske længere. Vurdér selv. 

Rapgruppe reklamerer via kæmpe dildo på vindue

Den populære danske rap-gruppe Suspekt har fået æren af at lukke og slukke Orange Scene på årets Roskilde Festival. Det glæder de sig til, og måske er det derfor, de har smidt en noget utraditionel reklame op på et vindue i Bredgade i indre København.

Drengene i Suspekt har aldrig været bange for at provokere og forarge. Der er nok heller ingen tvivl om, at de lykkes med det denne gang. Hvis det selvfølgelig er intentionen. Reklamen for deres koncert på Roskilde er under alle omstændigheder allerede nået bredt ud.

Du kan se den herunder eller i Bredgade, hvis du kommer forbi. Men vær på vagt. Ifølge Suspekts Facebookside er den er ikke for alle:

- Hvis du simpelthen ikke kan vente på at gå af i fjæset på folk på lørdag, har vi lavet et lille opvarmningsspot... Bredgade, Kbh - Tæt på dronningen. Men kun for de allermest liderlige!, skriver rapgruppen.

Hvis du simpelthen ikke kan vente på at gå af i fjæset på folk på lørdag, har vi lavet et lille opvarmningsspot... Bredgade, Kbh - Tæt på dronningen. Men kun for de allermest liderlige!

Posted by Suspekt on Tuesday, June 30, 2015

 Movia i bus-brøler - igen

”Når enden er god, er alting godt” lyder et gammelt ordsprog. Det endte bare ikke godt for Movia, der reklamerede for stripklubben Mirage

Det fik masser af folk, primært kvinder, til at rase på det sociale medie Facebook. De mente, at Movia ved at godkende sådan en reklame bidrager til ’hverdagssexisme’. De vrede kvinder fik opbakning af Dansk Kvindesamfund, der klagede til Movia. Også standup-komikeren Sanne Søndergaard langede ud efter Movia med følgende udmelding:

- Movia, stå nu ved, at I vil være trafikkens svar på Redtube, og omdøb 5A "Dirty virgin bus sluts - anal edition", skrev hun på Facebook.

Firmaet valgte senere på dagen at fjerne reklamen, der så således ud. 

Movia har gjort det før

Det er ikke første gang, Movia kommer i klemme for en reklame, der er kontroversiel. Busselskabet har for et godt års tid siden reklameret for plastikkirurgklinikken Nygart, der har haft en reklame med billede af et par bryster og teksten ’nye bryster’ klæbet på flere busser i Københavns-området.

Det fik også danskerne til at reagere, da mange ikke mente, det var okay at reklamere for plastikkirurgi. Det kunne blandt Trine Trier støtte op om. Dagligt så hun busserne med brysterne køre forbi sit vindue, og hun frygtede især for den yngre generation og deres selvopfattelse.

- Jeg accepterer og holder af min krop, men med de her reklamer bliver jeg hele tiden mindet om, at den måske ikke er god nok. Det er ikke fordi, jeg er bange for nøgenhed eller sex eller skønhed, men jeg er meget bekymret for den unge generation. For hvordan sådanne reklamer påvirker deres syn på kroppen, sagde hun til Politiken.

Undertøjsproducenten JBS trækker reklame tilbage

Tilbage i 2007 måtte danske JBS bukke under for presset og trække en kontroversiel reklame tilbage.

Reklamen bestod af en sygeplejerske, en tjenestepige, en sekretær og en nonne. Alle yderst sparsomt klædt i, ja, undertøj. Samtidig snusede de til herreundertøj.

JBS afviste selv at der var tale om porno til at starte med, men måtte senere trække i land. Det skyldtes primært, at en samlet fagbevægelse og Kvinderådet klagede til Forbrugerombudsmanden.

- Nu gider vi ikke bøvle med dette mere, så det, der er på hjemmesiden, bliver ændret fra i morgen. Det bliver konsekvensen af det – det gider vi ikke mere, så nu er det fjernet, sagde Michael Alstrup, direktør i JBS, dengang med henvisning til al den polemik, der rejste sig i forbindelse med reklamen.

Sagen endte med at få kritik af Forbrugerombudsmanden, der udtalte at ’kvindekønnet er efter vores umiddelbare opfattelse deduceret til sexobjekter’.

Sådan så én af JBS-reklamerne ud

Solarie modvirker brystkræft – eller hvad?

"Brug af solarium fører tydeligvis til en nedsat risiko for brystkræft".

Det var budskabet i en solarie-reklamekampagne, der i foråret 2014 kørte i danske solcentre, og som Kræftens Bekæmpelse indbragte for Forbrugerombudsmanden.

Reklamen fik også Kræftens Bekæmpelse til at reagere.

- Det er vi rigtig kede af og synes, det er ærgerligt, at solcentrene bliver ved med at gøre det. Plakater som disse er vildledende markedsføring og ulovlige sundhedsanprisninger, som misinformerer forbrugerne – og særligt børn – og det synes vi i Kræftens Bekæmpelse ikke er i orden, sagde Peter Dalum, projektchef for forebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse.

De forskellige solcentre, der havde brugt reklamerne, så ikke selv noget kontroversielt i det.

Sådan så reklamen ud