Samfund

Frustrerede lærere til elever: Luk computeren og skriv noter i hånden

Hvad gør man som gymnasielærer, når eleverne hver dag sidder med hovedet begravet i Facebook på computeren i stedet for at følge undervisningen?

Man siger: "Luk ned og kig op"

I hvert fald, hvis man er samfundsfagslærer på Øregård Gymnasium i Hellerup.

Lærerne  i samfundsfag på gymnasiet har siden sommeren 2014 nemlig startet et projekt, der skal gøre det lettere for eleverne at holde fokus på undervisningen, og det har vist sig at have en positiv effekt.

Det skriver Berlingske.

Projektet kaldes "Luk ned og kig op" og handler grundlæggende om, at få de ofte flyvske elever til at koncentrere sig. Det afskærer eleverne fra Facebook, Youtube og andre internettjenester og samtidig bliver eleverne bedt om at tage notater med pen og papir i stedet for på computeren.

Computeren må kun bruges med tilladelse fra læreren, og kun i 20 minutter ad gangen, hvis der eksempelvis skal indsamles data.

- Koncentrationen er meget højere i samfundsfagstimerne. I danskundervisningen er der for eksempel mange, der sidder og falder hen ved deres skærme og bliver distraheret af alle mulige andre ting, siger 3.G'eren Simon Holmelund Lange til Berlingske.

Gymnasielærerne bør tage styringen

I en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fremgår det, at mange gymnasielærere generelt er frustrerede over elevernes manglende evne til at koncentrere sig og deltage aktivt i undervisningen

- Isoleret set kan det muligvis være godt at arbejde med at aktivere eleverne i undervisningen, men lærerne har så stort et fokus på bare at få eleverne til at deltage aktivt, at det har tendens til at overskygge fokus på hvad eleverne egentlig skal lære - og det er uheldigt, lyder det fra projektleder af undersøgelsen, Thea Nørgaard Dupont, i en pressemeddelelse.

Derfor mener man hos Gymnasieskolernes Lærerforening, at lærerne skal blive bedre til at bestemme, hvordan og hvornår computeren må bruges i undervisningen.

- Jeg tror ikke, at eleverne kan styre det selv. Det er et ansvar, som læreren må tage på sig. Det er vigtigt, at læreren går ind og sætter nogle rammer og fungerer som klasserumsleder. Men det skal være i tæt dialog med eleverne, for hvis eleverne ikke har forståelse for rammerne, nytter de ikke så meget, siger formanden for foreningen, Annette Nordstrøm Hansen, til Berlingske.

Bør ikke lave forbud mod digitale medier

Blandt forskere er der dog uenighed om, hvorvidt man bør begrænse elevernes adgang til IT i undervisningen.

Lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, Jesper Tække, mener, at man uddanner eleverne til en kunstig verden, hvis man ikke inddrager de nye digitale medier i undervisningen:

- I det nuværende mediemiljø er de digitale medier med hele tiden, hvad enten man vil det eller ej. Det er så vigtigt og afgørende, at lærerne netop ikke skal lave forbud imod det, men eleverne skal lade være med at prøve at mulititaske, siger han til TV 2

Andre forskere er uenige med lektoren og henviser mere eller mindre til samme model, som Gymnasieskolernes Lærerforening foreslår.

Hør interviewet med lektor Jesper Tække i videoen over artiklen.