Samfund

Børn kan ikke lide skolen: - Tag det meget, meget alvorligt

Mange skolebørn har det dårligt med at gå i skole. Tre ud af ti børn primært i Vest- og Sydsjællands kommuner er ikke glade for at gå i skole. Det tal står i klar kontrast til eksempelvis i Nordsjælland, hvor langt flere skolebørn trives. Det er en undersøgelse foretaget af Cevea, som bringes i Berlingske, der viser denne udvikling.

Ceveas analysechef, Frank Skov, kalder det et skræmmende billede, og formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, mener, at man ude lokalt i de kommuner, hvor det står slemt til, bør tage undersøgelsen meget alvorligt.

- Til de kommuner, hvor det åbenbart boner ud med, at det er markant flere børn, der ikke bryder sig om at gå i skole, der vil jeg sige, at man skal tage det meget, meget alvorligt og begynde at lave nogle undersøgelser og finde ud af, hvad det handler om, siger Claus Hjortdal.

Han peger dog på, at Ceveas undersøgelse er svær på løsningsfronten, fordi Ceveas undersøgelse fortæller blot, hvordan børnene har det - og ikke hvorfor:

- Undersøgelsen giver faktisk ikke ret mange svar men viser nogle problemstillinger, men vi kan konstatere, at nogle mistrives, men også at færre mobbes og drikker alkohol, siger han.

Tidligere på ugen kom det frem, at mange forældre ikke laver noget aktivt med deres børn i dagligdagen. Hverken læser lektier, spiser mad eller noget helt tredje på daglig basis. Og selvom Claus Hjortdal kun "gætter på årsager", så mener han, at voksenkontakt kan være blandt løsningerne:

- At have en voksen at snakke med skal ikke være et samfundsproblem, det skal også være et forældreproblem. Et af svarene kunne være, at forældrene er for lidt sammen med børnene. Et andet svar kunne være, at lærerne er begyndt at undervise mere, så der er ikke så meget tid til at være sammen med børnene ud over undervisningstiden, siger Claus Hjortdal.

Anders Bondo, formand for lærerforeningen har peget på, at det skyldes, at der er et fald på 11 procent i lærerne, hvilket forholdsmæssigt er et større fald end blandt eleverne, hvilket giver mindre tid til eleverne og skaber mistrivsel.