Ekspert om tablets til børn: Som flødeis og toastbrød til hjernen

- Det er deprimerende læsning. Således lyder den umiddelbare reaktion fra Camilla Carlsen Bechsgaard, der er psykolog og specialist i børns udvikli

- Det er deprimerende læsning.

Således lyder den umiddelbare reaktion fra Camilla Carlsen Bechsgaard, der er psykolog og specialist i børns udvikling og reaktioner, efter Børnerådet mandag i Politiken offentliggjorde en undersøgelse, der viser, at to ud af tre børn mellem 4 og 6 år fortrækker at spille spil på tabletten i stedet for at tilbringe tiden på legepladsen.

Camilla Carlsen Bechsgaard rådgiver forældre og holder foredrag for skoler og kommuner om korrekt anvendelse af blandt andet tablets, og mens hun nikker genkendende til udbredelsen blandt skolebørn, så er hun alligevel overrasket over, at børn ned til 4 år er så tæt tilknyttet deres digitale legetøj.

- Jeg er skræmt fra vid og sans. Jeg er selv meget glad for ny teknologi, men det hører ikke til i små børns liv i det omfang, som vi ser i dag. For det går ud over deres kognitive udvikling, og deres læring bliver alt for smal, for det, som de kan lære på ipad’en er mindre vigtig i forhold til, hvad de kan lære på legepladsen og i sammenspillet med andre mennesker, siger Camille Carlsen Bechsgaard.

Socialt handicappede
Hun advarer om, at udviklingen i sidste ende kan skabe en generation af socialt forkrøblede børn, der ikke evner at håndtere hverdagen og samspillet med andre mennesker.

 - Tabletten repræsenterer et ukompliceret samvær. Med andre børn skal de tage stilling til alle mulige ting, måske skal de kæmpe om legetøjet og måske oplever de social usikkerhed, og det er generelt mere bøvlet, end det er at være sammen med en tablet, som ikke stiller børnene over for situationer, de ikke kan håndtere. De bliver derfor tilfredsstillet 100 procent af tiden, og man bliver aldrig sur eller ked af det, fordi man bliver anerkendt hele tiden, siger Camilla Carlsen Bechsgaard, der understreger, at det netop er hverdagens små konflikter, der klæder børnene på til fremtiden.  

- Det lærer man ikke med en tablet. Det er vigtigt, at de lærer, at verden kan være besværlig, men der kan findes en løsning, hvis man øver sig.

Som flødeis og toastbrød
Tabletten bliver ikke kun anvendt til underholdning i hjemmene, men en række danske kommuner har også indført iPads i daginstitutioner og skoler, hvor de i stigende grad bliver brugt i undervisningen.

Camilla Carlsen Bechsgaard er netop hjemvendt efter et foredrag i Odder Kommune, der har indført iPads på samtlige af kommunens folkeskoler, og hun anerkender de læringsredskaber, der ligger i de digitale landvindinger.

Samtidig advarer om at introducere dem for tidligt.

- Alt med måde. Der kan være meget fornuftig læring, men de er kun små børn og jeg kan ikke se, hvorfor det er så vigtigt. Man vil jo ikke give sine børn flødeis og toastbrød hver dag, og problemet er, at brugen af tablets udløser dopamin i hjernen, og man bliver fysisk afhængig af det,

Motorisk underudviklede og fantasiløse børn
Camilla Carlsen Bechsgaard advarer om, at udviklingen ikke kun risikerer at skabe socialt handicappede – men også motorisk underudviklede børn.

- Der er nogle motoriske og grundlæggende udviklingsbehov, som de ikke får trænet. De vil ikke være er i stand til at sidde stille, når det ikke er dem, der får opmærksomhed, eller de pludselig oplever kedsomhed. Og det er helt grundlæggende for små børn, for det er normalt på disse tidspunkter, der opstår nye og kreative tanker, og det bliver de snydt for.

- De mærker ikke hvordan de er som menneske, fordi tabletten får rollen som deres bedste ven. I virkeligheden kunne man lige så godt give dem en agurk, fordi de stilles over for en fastlagt og programmeret respons fra computeren, siger Camilla Carlsen Bechsgaard.

Også hos Børnerådet er man bekymret over udviklingen. Du kan høre formand Per Larsens reaktion på undersøgelsens konklusioner over artiklen.