Samfund

Jakobs gyldne onsdag: Mangemillionær to gange på samme dag

I aftes blev det bekræftet, at den danske fitness-app Endomondo er blevet solgt til det amerikanske tøjmærke Under Armour for 554 millioner kroner.

Selskabet blev stiftet i 2007 af Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Nordenhof Jønck - med en erklæret mission om at gøre motion sjovere.

Sidstnævnte Jakob Nordenhof Jønck har de seneste par år trukket sig fra den daglige ledelse af Endomondo, og har været topchef i San Francisco for en anden populær fitness-app – My FitnessPal, der også blev solgt i aftes til Under Armour – for ca. tre mia. kr.

- For at være helt ærlig er det en fantastisk oplevelse. At have været med til at røre 100 millioner menneskers liv og arbejde med mennesker både fra fitness- og ernæringssiden. To dele, der gør en stor forskel for, om du lever et sundt og rigt liv. To fantastiske oplevelser hver især. At de så kulminerer nu samtidig, er jo enestående. Der er mange tilfældigheder i spil med den slags, men det føles rigtig godt, siger Jakob Nordenhof Jønck til TV 2 på en Skype-forbindelse fra Costa Rica, hvor han er på surf- og yoga-ferie med sin familie.

Får du det lidt sådan, at lige meget, hvad du rører ved, så bliver det til guld?

- Nej, nej, sådan er det ikke. Jeg har også lavet dokumentarfilm, hvor vi kunstnerisk var rigtig glade for projektet, men det kastede aldrig penge af sig. Det er heller ikke nødvendigvis formålet. Det er rigtig, at når man kigger tilbage på de sidste syv-otte år, så kan det godt se sådan ud. Jeg tror mere, det er resultatet af at turde forfølge de drømme, du har - benhårdt. Det kulminerer så nu. Så må vi se om den track-record kan følges op i fremtiden, lyder det fra Jakob Nordenhof Jønck.

Kommer der nye projekter fra din side, eller er det nu, du læner dig tilbage på stranden og nyder tilværelsen resten af livet?

- Jeg lige blevet 39 år i dag, så det er nok for tidligt at lægge sig tilbage i en strandstol. Jeg tror heller ikke, at jeg egner mig så godt til det. Først og fremmest giver det her en frihed til at lave ting, som jeg virkelig brænder for, og som jeg mener, kan gøre en positiv forskel. Både privat i forhold til min familie, men i særdeleshed også for de mennesker, som jeg forsøger at skabe produkter til, slutter Jakob Nordenhof Jønck.

Han ønsker ikke at afsløre, hvor mange penge han i alt har tjent på handlen med de to apps.

Herunder et TV 2-indslag fra 2011, hvor vi besøgte Endomondo.