Samfund

Pilotforeninger: Find en anden uddannelse

Foreningerne for piloter i Danmark fraråder unge at uddanne sig som piloter.  Scanpix

Har du en drøm om at blive pilot, så bør du tænke dig rigtig godt om, inden du smider en masse penge efter uddannelsen.

Sådan lyder budskabet fra formanden for Dansk Pilotforening, Niels Møller, der repræsenterer de danske SAS- og Cimberpiloter.

Ugens negative SAS-regnskab og udsigten til nye fyringer i flyselskabet har atter sat fokus på vilkårene for flyselskabernes personale. Ifølge Niels Møller er det ikke længere et anbefalelsesværdigt job at være pilot i Danmark.

- Jeg tror ikke, at du finder mange piloter i Danmark, der vil anbefale jobbet til nogen. Jeg mener, man bør finde sig en anden uddannelse, hvis man som pilot vil bo i Danmark med sin familie, for fremtiden ser ikke god ud. Man risikerer at skulle flytte rundt i verden og arbejde under dårlige forhold for at klare sig, siger formanden.

Han bakkes op af Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, der den organisation i Danmark, som repræsenterer flest piloter.

- Når folk spørger mig, så fraråder jeg dem at blive pilot. Vilkårene er simpelthen så dårlige i øjeblikket, at jeg ikke længere kan anbefale det.

Han påpeger, at en pilotuddannelse er selvbetalt, og at pengene ofte skal lånes i banken.

- Inden man låner en lille million, som uddannelsen koster, så skal man forstå, at pilottilværelsen ikke er det glamourøse liv, som det ofte fremstilles som i Hollywood-filmene. Hvis man vil leve et mere luksuriøst liv, så bør man tage en universitetsuddannelse, hvor løn og vilkår er bedre.

Politisk regulering er nødvendig

Ifølge de to formænd er det især de udenlandske lavprisselskaber, som har presset vilkårene til et niveau, der ikke længere er holdbart.

- Lavprisselskaberne har en anden måde at gøre tingene på, f.eks. giver de timeløn i stedet for en fast månedlig løn, ligesom de også lader piloterne betale for social sikring selv. Det kan vi ikke konkurrere med, fordi vi i Danmark gerne vil have nogle ordentlige forhold, siger Niels Møller.

Anders Mark Jensen mener, at der på politisk plan bør gribes ind for at sikre bedre vilkår.

- Både på nationalt niveau og i EU bør man sætte ind med reguleringer, der sikrer piloternes vilkår. Hvis ikke man gør det, vil hele branchen ende med at være underbetalt og have dårlige vilkår. Det kan hurtigt sprede sig til andre brancher. Er det virkelig det, man vil?

Uddannede erhvervspiloter

  • 2009: 153
  • 2010: 86
  • 2011: 106
  • 2012: 80
  • 2013: 74
  • 2014 pr. 26.9.: 44

Kilde: Trafikstyrelsen