Fem gode råd: Sådan får du et job

Da 20-årige Mette Højmark fra Horsens fyldte sin cykelkurv med uopfordrede ansøgninger og cyklede rundt og afleverede dem personligt til 70 virksomheder og forretninger i lokalområdet, resulterede det i 25 invitationer til jobsamtaler - eller reelle jobtilbud.
Og det er ikke tilfældigt, siger Sune Bang, der er reklameekspert og direktør i Kommunikationsbureauet København.
Marie Højmark viste personligt initiativ, og hendes ansøgning med overskriften "Frisk ung pige med alt for meget fritid" skiller sig ud fra bunken af andre ansøgninger .
Her får du Sune Bangs fem bedste råd til jobsøgningen:
Aktiver dit netværk
Først og fremmest handler det om at aktivere netværket. Det er helt centralt. I stedet for at tie med det, at du søger job, så skal du fortælle det til hele din omgangskreds. Det er rigtig vigtigt, for lige pludselig, så hey, der passede du lige ind.
Tag initiativ
I stedet for bare at skrive en ansøgning som alle andre, så gælder det om at trænge igennem. Tag ud og vis ekstra initiativ ved at møde op med din ansøgning. Lav en video af dig selv, lav en hjemmeside eller en Facebookside og vis, at du er anderledes end alle andre - det er det,der skal til.
Find ud af, hvad du er god til
Mange søger job ved at forsøge at være ufarlige, ved at prøve at ramme det hele - og så skiller du dig ikke ud. Find ud af, hvad er det er for en historie, du vil fortælle. Den historie skal ikke være bred. Du skal ikke kunne det hele. Hvis ikke du tør differentiere dig, så er der heller ikke nogen, der vil ansætte dig.
Vis personlighed
Der er rigtig mange, der har de samme kompetencer, samme erfaringer, samme uddannelser. Hvis der så ligger en bunke på tyve ansøgninger, så er det personligheden, der afgør det. Man ansætter i høj grad på personlighed, og så træner man kompetencer. Hvis ikke du skræmmer nogen væk, så tiltrækker du heller ikke nogen.
Du skal ikke have jobbet på ansøgningen
Når du søger et job, så gælder det ikke om at få jobbet på ansøgningen. Det gælder om at komme til næste runde – altså til samtalen. Og når du så sidder der, så lad være med at være for forsigtig. Vis din personlighed - vis det, du kan, som er anderledes. Ellers får du ikke jobbet.