Unge aflønnes med 40 kroner og en flaske vodka i timen

16x9
Telefonsælger Foto: Scanpix

Det kan vel ikke være værre end et job i Netto, lyder det til tider, når samtalen drejer sig om laveste fællesnævner for ufaglært arbejde i Danmark.

Det kan vel ikke være værre end et job i Netto, lyder det til tider, når samtalen drejer sig om laveste fællesnævner for ufaglært arbejde i Danmark.

Jo, det kan det. Løn og arbejdsvilkår i et supermarked overstiger ofte, hvad man finder i telemarketingbranchen. Det skriver Avisen.dk.

Her knokler tusindvis af unge med telefonsalg. De fleste er helt nye på arbejdsmarkedet, og kun de allerfærreste er medlem af en fagforening.

- Det er ikke Netto eller SuperBrugsen, som lægger bunden for ufaglært arbejde i Danmark, det er callcentre. 80-90 kroner for voksne er ikke en udsædvanlig timeløn. Der er eksempler på timeløn helt ned til 40 kroner, hvor der så kan ryge en flaske vodka oveni, hvis man laver et salg," siger Jakob Nerup, der er faglig sekretær i HK Service Hovedstaden til Avisen.dk.

Ifølge Erhvervsstyrelsens seneste opgørelse er der 13.500 fuldtidsstillinger inden for telemarketing. Men reelt er der formentlig tale om mellem 15.000 og 25.000, da mange arbejder deltid eller kun er ansat i så kort tid, at det aldrig registreres.

Senest har HK vundet en sag for en 18-årig callcenter-medarbejder, der efter et sygdomsforløb blev fyret og afkrævet 24.500 kr som betaling for et såkaldt traineforløb. Og sagen er langt fra enestående. Lyder det fra HK.

- Det er en lurvet branche, hvor det desværre er ret almindeligt, at ansatte bliver snydt for løn, feriepenge, pension og bonus," fortæller Jakob Nerup.
 
De fleste unge holder kun en måned eller to i jobbet. Og fordi de er ansat på prøve, koster det ikke firmaerne andet end den smule løn eller provision, de har optjent i perioden.

Med kontanthjælpsreformen har regeringen afskaffet kontanthjælp til unge under 30 år, som ikke har en uddannelse. De kan højest få uddannelseshjælp på 5.800 kroner om måneden.

Samtidig er udvalget af ufaglærte job skrumpet. Det betyder tilsammen, at callcentrene har let ved at finde ny arbejdskraft og ikke behøver at anstrenge sig for at forkæle deres medarbejdere.

- Tidligere kunne unge forholdsvis let finde job som pædagogmedhjælper eller arbejdsmand. Det kan de ikke længere. Men på callcentrene står dørene altid åbne. Bagsiden af medaljen er, at arbejdsgiverne kan tillade sig en enorm kynisme," siger Jakob Nerup.

De færreste firmaer har overenskomst, så det betyder i første omgang farvel til pension og feriepenge.

Men callcentrene har flere kreative metoder, som de bruger for at holde lønudgifterne nede. Som Avisen.dk har beskrevet, kræver de mest skruppeløse firmaer penge af ansatte, som holder op efter kort tid, og kan på den måde intimidere dem fra at gøre krav på optjent løn eller provision.

En mere udbredt metode er brugen af 'fremmødebonus'. Mange bliver ansat på en fem ugers kontrakt, hvor de får en garantiløn på 40 kroner i timen og en bonus på for eksempel 25 kroner i timen, hvis de har mindre en fem procents fravær.