Samfund

Se kortet: Her bliver dit barn klogere af at gå i gymnasiet

Når de danske teenagere starter på et alment gymnasium, er der stor forskel på, hvilket løft de får rent fagligt, det viser en analyse lavet af Dansk Erhverv. Analysen er ikke en rangliste over gymnasiernes karaktergennemsnit – i stedet har man set på den såkaldte gymnasieeffekt.

Med gymnasieeffekten ser man på den studerendes karaktersnit fra folkeskolen og forældrebaggrund – dermed kan man sammenligne det forventede gennemsnit og det reelle gennemsnit - forskellen viser det faglige løft og kaldes gymnasieffekten. 

Undersøgelsen fra Dansk Erhverv viser, at der er store forskelle på, hvor gode gymnasierne er til at løfte de studerende. Mange ligger i midten, men samtidig er der stor forskel på top og bund – omkring en hel karakters forskel på 7-skalaen. 

På dette kort kan de, hvordan dit barns gymnasium er placeret på Dansk Erhvervs liste, og hvilke gymnasier, der er gode til at løfte det faglige niveau. 

Du kan læse mere om undersøgelsen her. 

- Beløn efter læring, ikke karakter

Næsten hvert tredje gymnasium har en negativ gymnasieeffekt, hvor de studerende præsterer ringere end forventet, og det bekymrer Dansk Erhverv.

- Det handler ikke om, at vi skal udstille nogle gymnasier, fordi de gør det ”dårligere”. Det handler om, at nogle gymnasier tilsyneladende kan et eller andet, som giver værdi for eleverne, og det skal vi sørger for, at de andre gymnasier lærer af, siger Mette Fjord Sørensen, forsknings- og uddannelsespolitisk chef.

Ifølge Dansk Erhverv bør man ikke belønne gymnasierne efter elevernes endelige karakterer, men i stedet bør man lave et læringstaxameter.

- Vi skal belønne gymnasierne, når de formår at løfte eleverne. Samtidig vil det være et incitament til de gymnasier, der lige nu har en negativ gymnasieeffekt, om at målrette arbejdet og gøre det bedre. Et læringstaxameter vil batte meget mere på kvaliteten end et socialt taxameter, som overser gymnasiernes evne til at rykke eleverne i forhold til udgangspunktet, siger Mette Fjord Sørensen.