Samfund

Manden i "shitstormen": Det er meget ubehageligt

- Det er ganske ubehageligt, både som person og menneske. Jeg får alle mulige ubehagelige henvendelser. Der har været nogle opkald og folk, der har skrevet direkte til mig. Det er stormfuldt og meget ubehageligt.

Sådan siger Danmarks i øjeblikket måske mest forhadte person- manden bag Jensen's Bøfhus, Palle Jensen lørdag aften til TV 2 Nyhederne. 

Han er overrasket over den såkaldte "shitstorm", han er endt i, efter at Jensen's Bøfhus i går i højesteret fik medhold i at spisestedet Jensens Fiskerestaurant i Sæby skal skifte navn og betale 200.000 kroner.

Nyheden er gået viralt og reaktionerne er mange. Over hele landet boykotter folk Jensen's Bøfhus. Bl.a. har over 66.000 personer meldt sig ind i gruppen "Boykot Jensens Bøfhus" på Facebook.

- Jeg er utroligt ked af det. Det gør ondt og påvirker en. Vi har ikke på noget tidspunkt ønsket at være den store imod den lille og vi ønsker Jacob Jensen alt godt med hans restaurant, siger Palle Jensen og tilføjer, at Jensen's Bøfhus har et hold af medarbejdere, som i øjeblikket forsøger at besvare alle de negative henvendelser, som man har modtaget.

Tvunget til sagen

Han forklarer, at sagen opstod, da Jacob Jensen for 15 år siden åbnede restauranter i Kerteminde og Faaborg på Fyn under navnet "Jensens Fiskerestaurant". Efterfølgende begyndte folk at spørge Palle Jensen, om han også havde fiskerestauranter. 

- Derfor måtte vi sige, det er et brand, vi har bygget op igennem 25 år. Og vi er glade og stolte af det.

Men fortryder du i bagklogskabens lys, at du anlagde sag?

- Jeg mener, vi blev tvunget til sagen. Vi havde ikke lyst til det på nogen måde. Men når folk forveksler Jensens Fiskerestaurant med Jensen's Bøfhus, synes vi, det er rigtigt. Vi har en Gallup undersøgelse, som siger, at 96 procent forbinder Jensens med Jensen's Bøfhus, når det gælder restaurationer. Det er det brand, vi har bygget op.

- Det har ikke noget med Jensen-navnet at gøre. Der er 270.000, som hedder Jensen og det håber jeg da, der bliver ved med at være. Det er det varemærke, vi har bygget op. Ligesom andre virksomheder forsøger vi at beskytte vores varemærke.