Samfund

Ekspert om 'shitstorm': De burde have set den komme

En kamp med en fiskerestaurant i det nordjyske har udviklet sig til, hvad man på engelsk PR-jargon ville kalde en shitstorm for Jensens Bøfhus.

Næsten 50.000 har lørdag eftermiddag vendt tommelfingeren op ad til Facebook-siden ’Boykot Jensens Bøfhus’, efter kæden via retten har sørget for, at spisestedet Jensens Fiskehus i Sæby skal skifte navn og betale 200.000 kroner.

Sagens natur rører ved noget i danskerne, forklarer Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i digital kommunikation. til tv2.dk. Sagen kommer til at koste kæden i sidste ende.

- Det handler om en lille mand, der bliver trynet. Sagen har en klassisk David og Goliat- struktur, og vi holder altid med den lille mand. Vi har alle prøvet at blive drillet i skolegården, og det gør at vi finder sammen og siger, nu skal brandet have tæsk – og det får det så.

Boykot-bevægelse: Overrasket over, hvor stærkt det går

Sidste år var sagen i Sø- og Handelsretten, og her fik Jensens Fiskerestaurant lov til at beholde sit navn. Dog skulle ejeren ændre logoet, så der ikke længere stod restaurant og Jensen ikke var fremhævet. Derfor står der nu Jensens Fisk på restaurantens facade og hjemmeside. Men Jensens Bøfhus var utilfreds med dommen og ankede til Højesteret, hvor de altså har fået medhold.

Benjamin Rud Elberth forstår ikke, at den negative opmærksomhed kan komme bag på Jensen Bøfhus. Især fra det amerikanske er der massevis af sager, hvor det har givet bagslag for større virksomheder går efter den lille mand.

- Når man går ind i et magtforhold, hvor man sagsøger en, der er markant mindre end en selv, så er det en klassisk struktur for en PR-sag, og det burde de have risikovurderet, siger han.

Manden bag Facebook-siden, der blæser til angreb mod Jensens Bøfhus, Magnus Jensen, havde ikke forventet, at siden skulle få så meget medvind, siger han til tv2.dk.

- Jeg er meget overrasket over, at det er gået så hurtigt. Hver gang jeg opdaterer min computer, er der lige kommet et par hundrede likes mere.

Bøfhus taler ned til Hr. og Fru Danmark

Ifølge Benjamin Rud Elberth så har Magnus Jensen været dygtig til at starte protestbevægelsen op.

- Det letteste ville være at lave en Facebook-side, hvor alle sidder og råber, men man forsøger faktisk at aktivere folk med boykot-dag 22. september, man får brugerne til at pushe boykot-siden på Jensens egen væg, og man får dem til at bedømme dem på truspilot, og så begynder det at sætte sig, siger han og forklarer, at sagen på ingen måde var blevet lige så stor, hvis ikke det var for de sociale medier.

Palle Skov Jensen, der ejer Jensens Bøfhus, har i medierne forklaret, at man er ked af reaktionerne, men siger, at det skyldes, at danskerne ikke har sat sig ordentligt ind i sagen. Det er en dum udmelding, lyder vurderingen fra Benjamin Rud Elberth.

- De kan vise handling, holdning og hjerte. Det værste de kan gøre, er hvad de gør nu – nemlig at sige til kunderne, at de ikke har forstået, hvad sagen handler om.  Først forarger de Hr. og Fru Danmark, og så fortæller de dem, at de ikke forstår en skid.

Til epn.dk forklarer ejer Palle Skov Jensen, at man nu har sat to medarbejdere til at svare på alle klagemails, der kommer ind, men det har lille effekt så længe, man ikke giver sig.

- Nu kan de ikke lægge sig ned og lade slagene hagle ned over sig. De skal vise, at de hører på kritikken, og i det mindste kan de melde ud, at de lytter til kritikken, men som jeg hører det, har de bare har sat to folk til at forklare og forsvare. 

Tv2.dk forsøger at få en kommentar fra Jensens Bøfhus.