Samfund

Disciplin i klassen: Her konfiskeres mobilen i en uge

Se dokumentaren 'Kundskab eller Kaos' på TV 2 PLAY.

TV 2 sendte onsdag dokumentaren 'Kundskab eller Kaos', der blandt andet viser, hvordan elever i en syvendeklasse hører musik i timen, sms'er, smækker med dørene og i det hele taget skaber uro og larm i klasseværelset.

Dagen derpå kræver flere politikere nu skrappere regler og fx klare retningslinjer for, hvornår skoleeleverne må bruge mobiltelefonen i skolen. Problemet med uro i timerne er dog ikke noget, de kender til på Køge Private Realskole.

Den er blevet kåret som en af Danmarks bedste skoler, og det skyldes ifølge skolen selv, at alle elever helt ned i de mindste klasser følger skolens linje: Benhård disciplin.

- Det giver et rum, hvor det er sådan, at du kan indlære optimalt, fordi vi kan have fokus på det, det drejer sig om, siger skoleleder Knud Erik Behrens og tilføjer:

- Undervisningsrummet for mig er en hellig situation, og dér skal der være en respekt, ellers fungerer det ikke

Glemt lektielæsning straffes konsekvent

Den hårde disciplin betyder blandt andet, at bandeord og glemt lektielæsning konsekvent bliver straffet med forældresamtaler eller hjemsendelse fra skolen.

Og hvis elever bliver set med en tændt mobiltelefon, så konfiskeres mobilen i en uge.

Der er da også klar forskel på at gå på Køge Private Realskole og en almindelig folkeskole, fortæller Sofie Christiansen fra 8. klasse.

Hun har tidligere gået på en folkeskole, og hun kan tydeligt mærke, at hun lærer mere på Realskolen:

- I folkeskolen kan der godt være meget larm, det oplever du slet ikke her.

- Du er meget bedre til at koncentrere dig i timerne, så man lærer mere, siger Sofie Christiansen.

I videoen øverst kan du se TV 2 Nyhedernes indslag fra skolen og bl.a. høre, hvordan elever i 2. klasse har det med, at lærerne skal tiltales Hr. og Fru.

Fakta:

I 2013 var karaktergennemsnittet i folkeskolen 6,7 – på Køge Private Realskole var snittet på 8,5.

Køge Private Realskole er kåret som den 11. bedste i Danmark til at løfte elevernes faglige niveau.

Kilde: Cepos, 2013