Samfund

Ombudsmand: Vigtigt at man kan stole på anmeldelser

Forbrugerombudsmanden vil nu øge indsatsen mod falske brugeranmeldelser af hoteller, rejser og butikker.

Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge avisen har Forbrugerombudsmanden netop sendt nye retningslinjer i høring. Der skal skabes åbenhed, og det skal være lettere at kontrollere om anmeldelserne er ægte.

- Brugeranmeldelser bruges rigtig meget i dag. Det er blevet en hel industri, at man søger oplysninger, inden man handler, og al erfaring taler for, at når noget vokser eksplosivt, så er der også brodne kar. Det er vigtigt, at man som forbruger kan stole på brugeranmeldelserne – og det kan man forhåbentlig også – men vi vil gerne have et redskab til at gribe ind, hvis vi konstaterer manipulation, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til tv2.dk.

- Det her er et område, hvor der er også er behov for internationalt samarbejde, fordi nettet er globalt, og derfor skal reglerne oversættes til engelsk og sendes til Kommissionen, så man på EU-plan kan lade sig inspirere af, hvad vi gør i Danmark.

Ombudsmanden understreger, at tiltaget er en del af en større strategi, der skal sikre et mere trygt og sikkert internet for danskerne.

Ifølge Camilla Kongskov, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, er der flere eksempler på svindel med anmeldelser. 19 amerikanske virksomheder er tidligere blevet afsløret i at købe falske anmeldelser i Indien og Bangladesh, fortæller hun til Jyllands-Posten.

Trustpilot, der har anmeldelser af 70.000, virksomheder, bekræfter overfor Jyllands-Posten, at den slags fup også sker i Danmark.

- Vi har processer kørende, der automatisk kigger på snyd, og vi udvikler intelligente systemer, der kan spotte svindleren, siger direktør Peter Holten Mühlmann, Trustpilot, til Jyllands-Posten.