Læger: Svært at opfange symptomer i telefonen
Lægevagten i Region Syddanmark møder skarp kritik i en sag, hvor lægen ikke opfangede tydelige tegn på en blodprop. Det kan have ført til den 36-årige Regina Holmegaards død, skriver Fyens Stiftstidende i dag.
Den 27. marts ringede Regina Holmegaard fra Glamsbjerg på Fyn til vagtlægen, fordi hun havde problemer med at trække vejret og havde snurren i kroppen. Lægen i telefonen mente, at der var tale om en virus og anbefalede Panodil. En time efter opkaldet døde Regina Holmegaard af en blodprop.
Formanden for de praktiserende lægers organisation (PLO), Bruno Meldgaard Jensen, siger til TV 2, at man som vagtlæge er uddannet til at opfange symptomer på alvorlig sygdom. Også i telefonen, understreger han.
- Men det er vigtigt at gøre opmærksom på, at telefonvisitation er noget af det sværeste i lægeverdenen. Det er patienter, som er ukendte, og som vi ikke har haft kontakt med før.
Skal se patienten, hvis lægen er i tvivl
Set i bakspejlet, er alting klart, siger Bruno Meldgaard Jensen.
- Men sådan er jo ikke, når vi sidder i den der situation. Der vil være rigtig mange, der ringer ind til os med luftvejssymptomer, med let feber og med den slags, hvor vi jo selvfølgelig ikke kan indlægge dem alle sammen med en ambulance. Men hvis man er i tvivl, så skal man vælge at se patienten.
Men hvordan kan man forhindre, at sådan noget kan ske?
- Det er det store spørgsmål. Vi kan jo bare sige, at alle vores kolleger, der gør det her, de gør det så godt, som de overhovedet kan. Og det er det, de går på arbejde for. Og vi uddanner dem også, så godt som vi kan. Det er noget af det, vi tager vældig alvorligt. Man skal være godt uddannet, før man sidder i en lægevagt-telefon. Så det er det bedste svar, jeg har, siger Bruno Meldgaard Jensen og understreger, at patienter, på trods af sagen om Regina Holmegaard, ikke skal tvivle på tilliden til vagtlægerne.
- Jeg er helt sikker på, at mine kollegaer, de er godt uddannet, og de yder en god indsats. Så jeg mener stadig, at patienterne kan have tilliden til os, når de ringer til os.