Sådan løb Anker Boyes telefonregning løbsk

Da Anker Boye vendte hjem fra ferie i Tyrkiet i oktober 2011, blev både han og borgmesterkontoret overrasket med en telefonregning på en kvart million

Da Anker Boye vendte hjem fra ferie i Tyrkiet i oktober 2011, blev både han og borgmesterkontoret overrasket med en telefonregning på en kvart million kroner.

- Ingen ved, hvad den høje regning skyldes, fortæller Michael Bruhn Frederiksen, chef for Strategi og Kommunikation i Borgmesterforvaltningen i Odense Kommune.

Udskrifterne fra TDC viser, at det er datadownload, der står for det meste af det samlede forbrug, men der er ingen specifikationer for, hvad der helt konkret er blevet hentet ned på telefonen, forklarer borgmesterkontoret.

Hverken de, eller Anker Boye, ved, hvad der er sket. Men et bud lyder på, at en mail har ligget og pendlet imellem hans mail på telefonen og mailserveren.

Advarsler på SMS
Ifølge Michael Bruhn Frederiksen er det en ændring i loftet på Anker Boyes telefon, som har dannet grundlag for den høje regning.

Tidligere fik Anker Boye en sms, når loftet på 360 kroner var nær. Da han hen over længere tid havde fået mange af de sms'er, bad han IT-afdelingen i løbet af 2011 om at løse problemet. En servicemedarbejder ringede til TDC, for at få fjernet beløbsgrænsen. Denne medarbejder undlod at fortælle det til Anker Boye. Så da borgmesteren på sin ferie i Tyrkiet i oktober 2011 fik en sms om, at han nåede sin 100.000 kroner-grænse, skrev han automatisk ja til sms'en der spurgte ham om han ville hæve den.

Hvorfor fortæller i ham ikke, at beløbet er hævet fra 360 kroner til 100.000 kroner?

- Ja, set i bagklogskabens lys er det dumt. Det er et kritikpunkt, man kan rette mod os som forvaltning, at vi skal være bedre til at kommunikere, siger Michael Bruhn Frederiksen tv2.dk.

I øjeblikket kæmper Odense Kommune med TDC om regningen.

- Den her faktura anerkender vi ikke, og derfor har vi heller ikke betalt den. Det skyldes, at vi ikke er enige i den pris, de opgiver, siger Michael Bruhn Frederiksen.

Odense Kommune kræver i øjeblikket 9,5 millioner kroner tilbage fra TDC på grund af en større sag, der har kørt over flere år.

Inden sagen er afklaret, vides det ikke, hvem der skal betale for regningen. Men det bliver ikke borgmesteren.

- Reglerne er sådan, at han har fri telefon. Punktum, siger Michael Bruhn Frederiksen.

Odense Kommune har udgivet sin egen skriftlige forklaring på den høje telefonregning. Se den her