DSB holdt IC4-revner hemmelige i fire år

For mere end fire år siden oplevede DSB for første gang, at akselkassen på et IC4-tog slog revner.

For mere end fire år siden oplevede DSB for første gang, at akselkassen på et IC4-tog slog revner. Men først for en måned siden blev Trafikstyrelsen informeret om problemet.

Det bekræfter Trafikstyrelsen over for Ritzau.

- Trafikstyrelsen blev først orienteret om revnerne i marts 2014. Da der på det tidspunkt var fundet flere (tre) af disse revner, valgte Trafikstyrelsen at gå ind i sagen for at få en nærmere redegørelse, skriver kontorchef i Center for Jernbane Leif Funch i en mail til Ritzau.

DSB har ikke reageret tids nok
Trafikstyrelsen blev den 12. marts underrettet om et tilfælde fra februar, hvor der var fundet revner i det såkaldte "lejehus" på et IC4-tog. I den forbindelse fortalte DSB, at lignende revner var observeret i to tilfælde i 2010.

Disse to tilfælde havde styrelsen ikke tidligere hørt om, og som en reaktion på henvendelsen bad Trafikstyrelsen DSB om at udarbejde en sikkerhedsvurdering af togene.

- Når Trafikstyrelsen har valgt at gå ind i sagen, er det fordi vi ikke har fundet, at DSB i tide har givet dette problem tilstrækkeligt fokus i eget regi for at få klarlagt årsager med videre, skriver Leif Funch til Ritzau.

DSB: Det er ikke et lovkrav
Han forklarer videre, at det ikke er et lovkrav, at DSB kontakter Trafikstyrelsen i forbindelse med denne type hændelser.

- Det er virksomheden, der ifølge lovgivningen er ansvarlig for jernbanesikkerheden i den daglige drift. Hændelser skal således håndteres af virksomheden selv, skriver kontorchefen, som altså vurderer, at DSB ikke har givet revnerne tilstrækkelig opmærksomhed.