Samfund

Metro byggeri: Tilladelse til natarbejde var ugyldig

Natur- og Miljøklagenævnet har onsdag annulleret Metroselskabets tilladelse til at arbejde om aftenen og om natten i København.

Nævnet underkender den tilladelse, som Københavns kommune tidligere har givet Metroselskabet til at arbejde om aftenen og om natten. Det betyder i praksis, at alt metrobyggeri efter klokken 18, som har været i gang siden sommer, nu skal stoppe.

Afgørelsen er først og fremmest en sejr for de beboerforeninger, der som naboer til byggepladserne har kæmpet en indædt kamp mod aften- og natarbejdet.

- Det er selvfølgelig en tilfredsstillelse for naboerne. Det er et klart signal om, at det ikke var i orden at give den tilladelse til aften- og natarbejde. Fremadrettet er  spørgsmålet, hvordan naboerne til metrobyggeriet skal kompenseres eller genhuses, siger Søren Sandahl, der er talsmand for "Metromonitor", en beboergruppe af utilfredse naboer i Nørrebroparken i København, til TV 2.

Også talsmanden for beboerforeningerne omkring Marmorkirken, Kaj Larssen, er godt tilfreds med dagens afgørelse:

- Vi håber nu, at kommunen og Metroselskabet har fået sig en lærestreg om konsekvenserne af manglende rettidig omhu. Det her er utvetydigt en sejr for retsstaten, for demokratiet og for mindretallets beskyttelse, idet vi nu har fået medhold i, at de regler, som gælder for alle andre, også gælder for Metroselskabet og Københavns Kommune, siger Kaj Larssen.

Afgørelsen kan betyde store forsinkelser på metrobyggeriet, som ifølge Metroselskabet selv vil koste fire millioner kroner om dagen. Metroselskabet har tidligere oplyst, at tilladelsen til aften- og natarbejde er en forudsætning for at undgå en forsinkelse på et år og en merudgift på halvanden milliard kroner.

Klagenævnets afgørelse i dag siger, at det var ulovligt, at kommunen ikke gennemførte en miljøvurdering forud for beslutningen om at tillade aften- og natarbejde.

 - Nu må vi læse nærmere på afgørelserne, og jeg vil også spørge Københavns Kommune og Metroselskabet, hvilke konsekvenser afgørelserne har, siger Transportminister Magnus Heunicke i en kommentar til afgørelsen.

 Ifølge planen skal metroen stå færdig i 2018, men efter underkendelsen ved ingen, hvornår metroen vil stå færdig.

 - Men jeg kan allerede nu sige, at jeg er temmelig bekymret for, hvilke konsekvenser det kan have i forhold til Metrobyggeriets tidsplan og økonomi, siger Magnus Heunicke.