Regeringen vil indføre passagerafgift på alle fly fra danske lufthavne
Indtjeningen skal bruges på at sikre en grønnere flytransport i fremtiden.
Regeringen vil indføre en passagerafgift på 13 kroner på alle flybilletter til fly, der letter fra danske lufthavne – altså både på indenrigs- og udenrigsflyvninger.
Sådan lød det tirsdag fra klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S), transportminister Trine Bramsen (S) og skatteminister Jeppe Bruus (S), da regeringen tirsdag eftermiddag præsenterede udspillet "grøn luftfart for alle". Et udspil, TV 2 erfarede tidligere tirsdag.
Afgiften skal dog ikke gælde på fly, der er i transit.
Afgift skal ikke være en pengemaskine
De 13 kroners afgift på hver billet lyder ikke af meget, men det løber op i 260 millioner kroner årligt. Og det er ifølge ministrene nok til at sikre grønnere indenrigsflyvninger i Danmark for fremtiden.
- Jeg tror, der er mange, der er overraskede over, hvor billigt man faktisk kan gøre det. Men det skal vi da bare være glade for, siger Dan Jørgensen.
Han understreger også, at regeringen ikke er ude på at lave en pengemaskine eller at "brandbeskatte" flyrejser for at få folk til at flyve mindre.
- Vi er interesserede i at få gjort flytransporten grøn. Det er det, vi er klar til nu. At lave en model der sikrer, at når man sætter sig på en grøn flyrute i 2025, altså lige om lidt, så er det en 100 procent klimaneutral måde at transportere sig på, siger ministeren.
- Tænk, hvis man ikke skulle have dårlig samvittighed, når man flyver. Det er da en ret fantastisk vision.
Al indenrigsflyvning skal være grønt i 2030
Konkret skal Danmark have mindst én helt grøn indenrigsrute i Danmark i 2025. Det vil blive en af de første i verden.
Den første grønne indenrigsrute vil blive sendt i udbud, og det vil være muligt at byde på alle ruter i Danmark.
DAT, der beflyver Danmark fra lufthavnene i Aalborg, Midtjylland, Billund, Bornholm og København, har allerede meldt ud, at selskabet går efter at levere de første emissionsfrie indenrigsflyvninger med et brintfly med 56 sæder, der kun udleder rent vand.
Også SAS agter at byde på grøn indenrigsflyvning.
Regeringens ambition er, at hele indenrigsluftfarten skal være grøn i 2030 – et løfte, statsminister Mette Frederiksen (S) også gav i sin seneste nytårstale.
Pres fra organisationer og partier
Regeringen har længe været under pres fra flere sider, når det gælder passagerafgifter.
Tilbage i 2019 lød anbefalingen fra Klimarådet, at Danmark bør følge en lang række andre vesteuropæiske lande og kræve, at passagererne betaler lidt ekstra, når de rejser med fly.
Også politisk har der blandt støttepartierne været et ønske om en afgift, der er målrettet passagererne.
For eksempel hos SF, der i efteråret sidste år foreslog en afgift på 100 kroner for rejser inden for Europa, 300 kroner for mellemlange ture og 700 kroner for ekstra lange rejser.
Også Enhedslisten og Radikale Venstre har tidligere foreslået passagerafgifter for flyrejsende.