Tre eksperter: Derfor får vi ikke en EU-hær ved at afskaffe forsvarsforbeholdet
Nej-sidens partier frygter et pres for at bidrage militært, hvis vi afskaffer forsvarsforbeholdet.
Danske soldater med 12 gule stjerner på skulderen er blevet en del af debatten om den forestående folkeafstemning om forsvarsforbeholdet 1. juni.
For siger vi samtidig ja til en EU-hær, hvis vi går med til at afskaffe forbeholdet? Det er frygten blandt partier på nej-siden.
- Macron vil have en EU-hær, Merkel ville have en EU-hær, Europa-Kommissionen vil have en EU-hær, Europa-Parlamentet vil have en EU-hær. Når nu det er den vej, EU bevæger sig, hvorfor så ikke holde fast i forbeholdet, spurgte for eksempel Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, for nylig i Folketingssalen.
TV 2 har spurgt tre eksperter, om de kan forestille sig en EU-hær. Ingen af dem finder det realistisk.
Her kan du læse deres argumenter.
Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Forsvarsakademiet
- Man kan sagtens forestille sig en reel EU-hær. Men hvis du så spørger mig, om det er realistisk, så har jeg svært ved at se det på nuværende tidspunkt, siger Peter Viggo Jakobsen.
Men nej-siden siger: De har våben, de har soldater, der er mange – det er en hær?
- Jamen det må de gerne sige. De må bare fortælle os bagefter: Kan man sige nej eller ja, når nogen ringer og beder Danmark om at bidrage til en hær? Det er jo stadig Danmark, der bestemmer over soldaterne, selvom der er et EU-flag på skulderen af dem, understreger han.
Lektoren bliver ikke usikker i sin sag, selvom både den tidligere tyske kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, har talt glødende for "en ægte europæisk hær". Peter Viggo Jakobsen mener, at afgivelse af suverænitet er det sidste, Tyskland og Frankrig er interesserede i.
Efter hans mening kan en EU-hær kun komme på tale, hvis "alle EU-lande synes, det er en god idé, og man laver en ændring af den traktat, der styrer, hvordan EU fungerer, og Danmark skal til folkeafstemning".
Christine Nissen, forsker i europæisk sikkerhedspolitik ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Det er "et skræmmebillede", når nej-siden truer med en EU-hær, mener Christine Nissen, der har forsket specifikt i Danmarks forsvarsforbehold.
Kan man slet ikke lave en EU-hær?
- Hvis du mener en overnational hær, hvor vi afgiver tropper til EU, som så kan bestemme over dem – så nej. Hvis man skulle gøre det for første gang i verdenshistorien, så ville det kræve, at 26 lande ombestemmer sig, for lige nu er der nul ud af 26 lande, der vil have en hær. Derefter ville det kræve en traktatændring. Det plejer at tage en ti års tid. Og så skal det også til folkeafstemning i flere af medlemslandene, forklarer hun.
Christine Nissen medgiver, at Merkel, Macron og EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, taler om et øget militært samarbejde. Men det er snarere et budskab om et stærkere Europa, der står sammen om at forsvare sig selv og sit nærområde, mener hun. For vi kan ikke længere regne med, at USA kommer og redder os.
Hvis vi udelukker en overstatslig hær, mener hun stadig ikke, der er grund til at frygte, at Danmark bliver tromlet. For det vil altid være op til Folketinget, om Danmark vil bidrage til en EU-mission eller ej.
Alt foregår ved, at landene først bliver enige om, hvorvidt der overhovedet skal være en mission – og derefter om man i så fald har lyst til at deltage. Sådan er det med alle EU-projekter og -operationer, forklarer hun.
- Vi vælger selv til og fra. Vi kan for eksempel godt mene, at det giver mening med en militær operation på Balkan, men at vi har ikke lyst til selv at bidrage til den, siger Christine Nissen.
Ligesom med NATO er det også op til Danmark at bestemme, hvad vi ønsker at bidrage med, hvis vi går med i en mission.
Typisk varer et mandat til en EU-mission ét år. Så skal alle medlemslande blive enige om at forlænge mandatet eller ej. Folketinget kan hele tiden trække samtykket til deltagelse i en mission tilbage.
Graham Butler, lektor i EU-ret ved Aarhus Universitet
Det er artikel 42 i Lissabontraktaten, der ifølge nej-siden afslører, at EU vil skabe en hær. Der står, at "den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik omfatter gradvis udformning af en fælles EU-forsvarspolitik. Denne vil føre til et fælles forsvar".
Sætningen fortsætter dog: "(...) når Det Europæiske Råd med enstemmighed træffer afgørelse herom."
Det betyder kort fortalt, at "et fælles forsvar" kun kan blive en realitet, hvis alle landene er enige om det. Det vil også afhænge af en folkeafstemning i flere lande, herunder Danmark.
Den irske EU-jurist, Graham Butler, slår ned i den såkaldte "irske protokol". Et tillæg til EU-traktaten, der vejer lige så tungt som traktaten selv.
- Det kunne ikke stå klarere, siger han og peger blandt andet på et citat: “Lissabontraktaten indeholder ikke bestemmelser om oprettelse af en europæisk hær eller om værnepligt til en militær struktur.”
- Det betyder, at enhver idé om en europæisk hær vil indebære en kæmpe traktatændring, og at alle medlemslande, herunder Danmark, vil skulle tiltræde sådan en ændring, siger han.
Den irske protokol, der opstod netop på grund af det irske folks bekymring om EU's forsvarssamarbejde, fastslår også, at “overgang til et fælles forsvar vil kræve en enstemmig afgørelse" fra alle medlemslandene. Og for det tredje fastslår den, at det vil være op til hvert land, om det vil deltage i en militær operation.
- Sådan som EU-traktaterne står, er det ikke muligt at skabe en europæisk hær. Og i betragtning af EU-traktaterne er det ikke korrekt at sige, at "fælles forsvar" svarer til en "europæisk hær", siger Graham Butler og tilføjer, at "fælles forsvar" kan betyde hvad som helst.
- Men lige nu betyder det ingenting. Og traktaterne, herunder den irske protokol, udelukker i hvert fald en europæisk hær, fastslår juristen.
Er du i tvivl om, hvad et ja eller nej til afskaffelsen af forsvarsforbeholdet kommer til at betyde? Du har mulighed for at sende spørgsmål til 1234@tv2.dk. Så vil eksperter frem til 1. juni svare på en række af jeres spørgsmål.