Politik

Erhvervsminister opfordrer virksomheder til at gøre en ekstra indsats mod Rusland

Flere store danske virksomheder har enten indstillet eller stoppet deres forretning i Rusland, men nogle fortsætter endnu driften i landet.

Siden Ruslands invasion af Ukraine har danske og vestlige virksomheder med aktiviteter i Rusland stået over for dilemmaet med, om de skal fortsætte forretningen eller trække sig fra det russiske marked.

Det gælder blandt andet Carlsberg, der i første omgang afviste at trække sig fra det russiske marked, men 28. marts gav efter for kritikken og meddelte, at virksomheden afvikler forretningerne i Rusland.

Andre store danske virksomheder som Ecco og Rockwool fortsætter deres aktiviteter i Rusland.

Erhvervsminister opfordrer til ekstra indsats fra virksomheder

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) slår over for TV 2 fast, at virksomheder skal efterleve de sanktioner, som regeringen sammen med EU og Vesten indfører. Men dertil ser han gerne, at virksomhederne trækker et yderligere læs.

- Jeg forventer selvfølgelig, at virksomhederne derudover tager bestik af situationen, og at dem, der kan gøre noget ekstra, også gør det. Det synes jeg, vi har set langt de fleste danske virksomheder gøre, siger han til TV 2.

Gør man ikke nok, er jeg helt sikker på, at kunderne, markedet og investorerne nok skal reagere

Erhvervsminister Simon Kollerup (S)

Ministeren vil ikke være dommer over, hvilke virksomheder gør nok i at lægge afstand til Rusland. Det er op til virksomheden selv, hvordan den navigerer i den politiske situation, der er opstået i kølvandet på krigen i Ukraine, lyder det:

- I sidste ende er det noget, som virksomheden, virksomhedens ledelse, investorer, långivere, må gøre op – om man gør det rigtige i denne situation. Det er ikke noget, jeg kommer og er overdommer over.

Forhandlere stopper indkøb af Ecco

Flere forhandlere af Ecco-produkter i Danmark har som følge af virksomhedens fortsatte aktiviteter i Rusland valgt at sige stop for nye indkøb fra Ecco.

Det gælder blandt andet Sport24, der har 96 butikker i Danmark. Her siger administrerende direktør Lars Elsborg til TV SYD, at han er ”dybt uforstående over for Ecco”, og at Sport24 ikke placerer nye ordrer, før virksomheden ændrer sin tilgang til Rusland.

- Det handler om en ting, der er meget større end Ecco. Det handler om solidaritet med Ukraine. Vi mener, at et brand som Ecco, som er noget af det mest ærkedanske, skal tænke sig bedre om, siger Lars Elsborg til mediet.

Også virksomheden Eventyrsport har kritiseret Eccos fortsatte drift i Rusland. Det er endnu ikke lykkedes TV 2 at få et interview med Ecco, men til kritikken fra Eventyrsport lyder det fra Ecco i et skriftligt svar til TV Syd:

- (...) Vi i en løbende dialog med vores samarbejdspartnere har tilstræbt at gøre det klart, at vi til enhver tid følger regeringens retningslinjer. Vi respekterer alle vores samarbejdspartneres bevæggrunde for deres individuelle beslutninger (...).

Reaktion overrasker ikke erhvervsminister

Det kommer ikke som en overraskelse for Simon Kollerup, at der bliver reageret over for de virksomheder, som fortsætter aktiviteterne i Rusland.

- I sidste ende er det jo et ledelsesmæssigt ansvar i den enkelte virksomhed, om man gør nok i den givne situation. Og gør man ikke nok, er jeg helt sikker på, at kunderne, markedet og investorerne nok skal reagere.

Synes du så i sidste ende, det er godt, når flere webshops vælger at boykotte samarbejdet med Ecco?

- Når man er virksomhed og har aktiviteter i Rusland, så må man forvente, at ens marked reagerer – at nogen ikke vil handle, eller at investorerne bag virksomheden reagerer, eller at dem, der har lån inde i virksomheden også reagerer, siger Simon Kollerup.

Han tilføjer, at det er ”en stor opgave” for virksomhederne at forholde sig til, hvad man kan gøre ud over de politiske sanktioner.