Politik

Blå partier revser forslag om at sænke hastighedsgrænsen

Enhedslisten, SF og Radikale vil sænke hastighedsgrænsen til 110 kilometer i timen på motorvejene for at komme stigende oliepriser til livs.

Flere partier i blå blok ser kritisk på forslaget om, at hastighedsgrænsen på de danske motorveje skal sænkes fra 130 kilometer i timen til 110.

Det skal spare på olien, der stiger massivt i pris blandt andet som konsekvens af den russiske invasion af Ukraine.

Men hverken Venstre, Nye Borgerlige, Liberal Alliance eller Dansk Folkeparti synes, at en lavere hastighedsgrænse er den rette måde at tackle mindre olieforsyninger og rekordhøje oliepriser.

Marie Bjerre, der er klimaordfører i Venstre, mener, at forslaget ikke er proportionelt med, hvor meget man sparer, i forhold til hvor hårdt den enkelte dansker bliver ramt.

- Priserne er allerede så høje, så jeg tror, at der er rigtig mange, der tænker over deres kørselsmønster.

- Men der er ikke noget behov for centralt at fastsætte, at nu skal alle køre langsommere for at spare på energien. Det har alt for mange negative konsekvenser, fordi det sænker vores mobilitet i samfundet, siger hun til TV 2.

Folk ved godt, at der er høje brændstofpriser lige nu

Mette Thiesen, transportordfører for Nye Borgerlige

LA: Nytteløs symbolpolitik

Omkring en fjerdedel af den olie, der bliver brugt i EU, importeres fra Rusland.

Men ifølge Liberal Alliances transportordfører, Ole Birk Olesen, udgør det danske forbrug kun "en lille brøkdel af det samlede internationale forbrug".

- Det betyder, at et lille mindreforbrug af benzin og diesel fra at sænke farten på motorvejene i Danmark vil betyde cirka ingenting for verdens samlede forbrug, og derfor vil det også betyde cirka ingenting for brændstofpriserne, siger han i en skriftlig kommentar.

Han kalder forslaget for "nytteløs symbolpolitik" og spørger, hvorfor de tre røde partier ikke går et skridt længere og foreslår en fartgrænse på 80 kilometer i timen.

- LA er imod både at sænke hastighedsgrænsen på motorveje til 110 kilometer i timen og 80 kilometer i timen. Det er et poppet forslag, som vi kun hører om, fordi nogle partier gerne vil i fjernsynet.

Jeg har tillid til, at folk selv kan afgøre, om de vil køre 110, hvor man må køre 130

Alex Ahrendtsen, transportordfører for Dansk Folkeparti

Forslag følger plan fra energiagentur

Forslaget følger en plan, som Det Internationale Energiagentur kom med i sidste uge. Her kom agenturet med ti anbefalinger til, hvordan man kan skære ned på verdens olieforbrug.

Her var et af forslagene netop, at man kan reducere hastighedsgrænsen på motorveje med mindst ti kilometer i timen, hvilket skal spare 430.000 tønder olie.

Anbefalinger fra Det Internationale Energiagentur

1. Reducer hastighedsgrænserne på motorveje med mindst 10 km/t (430.000 tønder olie)

2. Arbejd hjemme op til tre dage om ugen (Én hjemmearbejdsdag om ugen sparer 170.000 tønder, mens tre sparer 500.000)

3. Bilfri søndage i byer (380.000 tønder olie)

4. Gør brugen af offentlig transport billigere - og få flere til at gå og cykle (30.000 tønder om dagen)

5. Alternativ privatbiladgang til veje i store byer (210.000 tønder om dagen)

6. Mere brug af delebiler (470.000 tønder per dagen)

7. Mere effektiv kørsel for godsvogne og levering af varer (320.000 tønder dagligt)

8. Brug af højhastigheds- og nattog i stedet for fly, hvor det kan lade sig gøre (Cirka 40.000 tønder olie dagligt)

9. Undgå forretningsrejser med fly, hvor der findes alternative muligheder (Sparer omkring 260.000 tønder dagligt)

10. Styrk overgangen til elektriske og mere effektive køretøjer (100.000 tønder olie dagligt)

Trods den anbefaling mener Nye Borgerlige, at danskerne selv kan finde ud af at sænke farten, hvis man vil spare på benzinen.

- Vi synes, det lyder utroligt fjollet, formynderisk og som en dårlig idé. Folk ved godt, at der er høje brændstofpriser lige nu. Så folk sætter automatisk farten ned og kører fornuftigt ud fra det. Det skal vi ikke diktere fra politisk hold, siger partiets transportordfører, Mette Thiesen, til TV 2.

Hvad ser I så som løsningen på at klare os uden den russiske olie og gas?

- Generelt skal vi have sænket afgifterne på el og brændstof, så danskerne slipper billigere igennem energikrisen. Det er usandsynligt at tro på, at vi kan klare det ved at forcere den grønne udvikling. Der skal vi se på kernekraft som alternativ.

- Et politisk flertal uden Nye Borgerlige vil også stoppe for al olie- og gasproduktion i Nordsøen. Der er flere ting, der ikke giver mening, når vi vil være mere uafhængige af Rusland.

Venstre: Fokus skal være på den grønne omstilling

Hos Venstre ønsker man at se mere overordnet på, hvordan man bliver uafhængig af russisk olie og gas i Europa.

- Hvordan får vi planlagt at blive selvforsynende i Europa med vedvarende energi, hvordan får vi flere danskere over i el-biler, hvordan får vi opsat flere ladestandere? Det er sådan nogle tiltag, vi bør lave i stedet for at regulere danskernes mobilitet, siger Marie Bjerre.

Dansk Folkepartis transportordfører Alex Ahrendtsen mener heller ikke, at politikerne skal diktere fartgrænserne for at spare danskernes benzin.

- Jeg har tillid til, at folk selv kan afgøre, om de vil køre 110, hvor man må køre 130, siger han i en skriftlig kommentar til TV 2.