Regeringen vil kaste 1,25 milliarder efter teknologi, der omdanner el til brĂŚndstof

Teknologien har et enormt potentiale, men ifølge DTU-ekspert krÌver det en større indsats, end hvad regeringsudspillet lÌgger op til.

I fremtiden kan det blive grønt at sejle containerskibe, flyve og køre lastbil. Det er i hvert fald regeringens ambition.

Derfor fremlÌgger klimaminister Dan Jørgensen (S) nu et udspil, der skruer op for udbudsstøtten til den sükaldte Power-to-X-teknologi, sü der fremover gives 1,25 milliarder kroner som et engangsbeløb.

Nedenstüende diagram viser, hvordan energien fra vindmøller vil kunne "transformeres" til klimavenlig brint, som igen kan bruges i energikrÌvende sektorer.

Derudover afsÌttes der 344 millioner kroner til investeringsstøtte til innovations- og udviklingsprojekter inden for den samme teknologi.

- Det er en teknologi, som for mange - tror jeg - lyder som science fiction. Men faktisk er det bare science. Altsü det er bare videnskab. Vi ved godt, hvordan man gør det, men det skal op i skala og ned i pris, siger Dan Jørgensen til TV 2.

Vil vÌre blandt verdens mest ambitiøse

Skal teknologien bredes nok ud til at vÌre et reelt bidrag til at nü klimamület for 2030, er det ikke nok med en økonomisk indsprøjtning, lyder det fra Dan Jørgensen.

Derfor lÌgger regeringen ogsü op til en lovÌndring, sü der fremover kan føres el-ledninger direkte fra vind- og solparker til Power-to-X-anlÌg.

Det vil reducere omkostningerne til udbygning og forstĂŚrkning af det kollektive elnet, argumenterer ministeren:

- Det kan lyde teknisk og kedeligt, men det er helt essentielt og nødvendigt, hvis vi skal i mül med det her.

Det lyder ret omstĂŚndigt. Er det her overhovedet omkostningerne vĂŚrd?

- Det her er ret svÌrt at gøre. Det er ogsü derfor, at vi kommer til at vÌre dem i verden, der har en af de allermest ambitiøse mülsÌtninger for det her nu. Vi laver mellem fire og seks gigawatt elektrolyse-kapacitet med vores strategi her. Til sammenligning har hele Tyskland fem i deres strategi, sü nür man tager vores lands størrelse i betragtning, er det meget, meget ambitiøst det her. Og det skal det vÌre, siger Dan Jørgensen.

Hvad er Power-to-X?

Power-to-X dĂŚkker over en teknologi, hvor man ved hjĂŚlp af elektrolyse omdanner overskudsenergi fra blandt andet vindmøller til brint. Det anses blandt andet, ganske som klimaministeren fremhĂŚver, for at vĂŚre løsningen pĂĽ, hvordan det i fremtiden kan blive mere grønt at flyve.

Du siger, vi skal vĂŚre et foregangsland. Hvorfor er det sĂĽ vigtigt?

- Danmark er jo et lille land, der kun stür for 0,1 procent af verdens drivhusgasudledninger, sü hvis vi vil püvirke klimaet, er det ikke nok, at vi sÌnker vores egne udledninger. Vi skal ogsü vÌre et foregangsland, der viser, hvordan man gør.

En potentiel opstilling

Hos energiselskabet Ørsted mener de, at teknologien har potentiale til omstille den tunge transport grundlÌggende.

Det fortÌller Anders Christian Nordstrøm, der er virksomhedens vicedirektør for hydrogen.

De stür dog overfor en rÌkke udfordringer. Først og fremmest vil en udvidelse af teknologien krÌve, at der produceres mere grøn strøm, end hvad tilfÌldet er i dag.

DÊn del er allerede pü vej, anerkender vicedirektøren. Blandt andet med planerne om en kunstig energiø i Nordsøen, som dog ikke forventes at stü fÌrdig før efter 2030.

Men der skal samtidig banes vej for en mindre omkostningsfuld produktion, hvilket regeringen ifølge vicedirektøren kan medvirke til.

- De nye grønne brÌndsler er pü nuvÌrende tidspunkt dyrere end olie og gas, og derfor skal der skabes nogle rammer, der giver skibs- og luftfarten incitament til at skifte til de nye, grønne brÌndsler, siger han til TV 2.

Ikke den helt store effekt pĂĽ 2030-mĂĽl

Hos DTU bifalder de regerings fokus pü netop Power-to-X-teknologien, som ifølge institutdirektør Søren Linderoth, har et "kÌmpestort potentiale".

- Det er noget, som hele verden har brug for, og hvor Danmark har et stort potentiale for büde at gøre en meget stor forskel og tjene penge pü det. Vi kan büde eksportere produkterne og teknologierne, vi laver, siger han.

Teknologien bruges allerede i dag, men i sü lille en skala, at det ifølge Søren Linderoth ikke flytter mange skibe.

Derfor er en investering i udviklingen nødvendig, forklarer han og nÌvner blandt andet vindmøller som et eksempel pü en teknologi, som først nu er begyndt at "klare sig" uden støtte.

Power-to-X er endnu mere komplekst, lyder det fra Søren Linderoth, og han forventer derfor ogsü, at udviklingen kommer til at tage lÌngere tid, endnu regeringen lader til at tro.

- Det er en stor energirevolution, vi er i gang med, og jeg tror altsü, det krÌver en meget større indsats end det, de lÌgger op til her, siger han.