Politik

SF møder kritik for nyt forslag til flyafgift: - En dum skat

Partierne er enige om, at flytransportens CO2-udledning skal håndteres. Men at lade pengene ende i statskassen er dumt, lyder kritikken.

Det er efterårsferie, og for mange danskere betyder det en tur ud i verden efter en periode uden den store rejseaktivitet.

Men spørger man flere af Folketingets partier, skal det fremover være forbundet med højere priser at sætte sig til rette i flysædet.

SF foreslår derfor tillægsafgifter på flybilletter på op til 700 kroner per flypassager – penge, der ifølge partiet skal kanaliseres over i statskassen, hvor de skal bruges til grøn omstilling og en udvidelse af "den grønne check".

Det er langt mere genialt at lægge en afgift på brændstoffet

Mona Juul, klimaordfører (K)

Men selvom partierne er stort set enige om, at flybranchens store forurening bør komme med en pris, møder SF's forslag allerede kritik fra flere kanter.

"Dumt", "underligt" og "ikke særligt progressivt", lyder reaktionen blandt Folketingets partier.

Vil langtidssikre flytransporten

Når finanslovsforhandlingerne begynder før jul, møder SF altså op med et helt konkret forslag til flyafgifter på mellem 100 og 700 kroner i et forsøg på at lægge pres på regeringen.

Spørger man regeringens støtteparti Radikale Venstre er en flyafgift ikke nogen dårlig ide. Allerede tilbage i 2019 var partiet selv ude at sige, at flyafgifter skulle på finansloven. Alligevel har dele af SF's forslag ramt "ved siden af skiven", lyder det.

I stedet for "en dum skat", der havner i statskassen, vil de radikale nemlig hellere skabe "et klogt klimabidrag" og lade pengene gå til forsknings- og udviklingsområdet:

- Vi vil langt hellere lave et klimabidrag, hvor folk får en merpris på billetten, som bliver brugt til at udvikle og købe grøn brændstof til flyene, så vi langtidssikrer flytransporten, siger klimaordfører i partiet, Rasmus Helveg Petersen, til TV 2.

Også hos Det Konservative Folkeparti møder forslaget modstand. Partiets klimaordfører, Mona Juul, mener, at det er helt forkert at lade pengene fra en flyafgift lande i statens pengekasse.

Desuden er det ifølge partiet en dårlig idé at basere afgiften på passagererne – for det afhjælper ikke, at flyene sommetider må flyve med halvtomme maskiner. Og det "udleder de jo ikke mindre CO2 af", siger hun til TV 2:

- Det er langt mere genialt at lægge en afgift på brændstoffet, så flyet bliver tvunget til at flyve med grønt brændstof i stedet for at lave en passagerafgift.

Ifølge Det Konservative Folkeparti er det desuden "underligt", at SF kommer på banen med det her forslag netop nu.

En ekspertgruppe på klimaområdet er nemlig på trapperne med en model, der gør det muligt at lave en ensartet CO2-afgift over hele linjen. En model, der dog har været længe undervejs på nuværende tidspunkt.

Konkrete mål i stedet for afgifter

Selvom forslaget om konkrete afgifter møder modstand, er der opbakning til at tage hånd om flytransportens CO2-udledning over en bred kam – på den ene eller den anden måde.

Vi skal helt sikkert have kigget på flybranchen

Anne Paulin, klimaordfører i Socialdemokratiet

Det gælder også fra Dansk Folkepartis side, hvor klimaordfører Morten Messerschmidt fortæller, at man overordnet set deler SF's mål. Men her stopper enigheden også.

I stedet for at benytte sig af afgifter peger Dansk Folkeparti nemlig på konkrete reduceringsmål, der aftales med luftfartsindustrien, som en løsning – for eksempel en reduktion på 50 procent i 2030.

- Vi foreslår i stedet, at det bliver et lukket kredsløb for luftfartsindustrien, så man ikke i en hed nattetime sidder i Finansministeriet og tænker: "Vi mangler lige 100 millioner til velfærd, så dem tager vi bare herfra", siger han.

Hos Nye Borgerlige lyder det fra klimaordfører Peter Seier Christensen, at "der intet som helst progressivt" er over SF's forslag til afgifter. I stedet ser partiet gerne, at der skal afsættes flere penge til forskning i grønt flybrændstof:

- Om det så ender med at tage et par år mere, end det ellers ville, før det er udviklet, er ikke afgørende for os, siger han til TV 2.

Kigger først på det næste år

Forslaget møder dog opbakning hos Enhedslisten, der også går helhjertet ind for en flyafgift.

Når det kommer til, hvad den ekstra indtægt skal bruges til, har partiet "en palette af ønsker" – blandt andet til optimering af den kollektive transport på jorden. Det fortæller klimaordfører Søren Egge Rasmussen.

Regeringspartiet, Socialdemokratiet, forholder sig dog tøvende til SF's forslag. Det skyldes ifølge klimaordfører Anne Paulin, at regeringen først vil tage fat på flytransporten næste år. I år er det nemlig "en strategi for grønne brændstoffer", der fylder, lyder der.

At det er spændende med de mange bud fra partierne forud for finanslovsforhandlingerne, lægger Anne Paulin dog ikke skjul på over for TV 2.

Alligevel vil Socialdemokratiet ikke komme nærmere ind på, hvorvidt SF's forslag kan blive til virkelighed set med regeringens øjne:

- Vi har ikke lagt os fast på en konkret model endnu, men vi skal helt sikkert have kigget på flybranchen. Hvilken konkret model, vi skal gå med, må vi se til næste år, når vi kommer med vores udspil, lyder det.