Ny aftale sikrer tredje Limfjordsforbindelse og flere nye motorveje

Samlet indeholder aftalen investering for cirka 160 milliarder kroner. Der skal bruges flere penge på jernbaneprojekter end veje.

En tredje Limfjordsforbindelse, motorveje til Kalundborg og Hiller√łd og flere nye jernbaneprojekter.

Sådan lyder nogle af overskrifterne i en stor aftale om fremtidens infrastruktur, som alle Folketingets partier er blevet enige om.

Aftalen er blevet præsenteret mandag formiddag og dækker blandt andet investeringer i fremtidens veje og jernbaner fra perioden 2022 til 2035.

Samlet indeholder aftalen investeringer for cirka 160 milliarder kroner. 106 milliarder af dem er nye projekter, mens de resterende allerede er besluttet. Lidt over halvdelen af pengene skal gå til jernbaneprojekter.

Her er vejprojekterne

Her kan du få et overblik over vejprojekterne, der samlet er afsat 64 milliarder kroner (52 millarder er nye penge) til :

  • Tredje Limfjordsforbindelse over √łen Egholm ved Limfjorden. Igangs√¶ttes i 2025
  • Motorvej fra Regstrup til Kalundborg. Igangs√¶ttes i 2022
  • Udbygning af E45 mellem Kolding og Aarhus N. Igangs√¶ttes i 2022
  • Motorvej fra Aller√łd til Hiller√łd. Igangs√¶ttes i 2022
  • Afskaffelse af brugerbetaling p√• Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund
  • √ėget kapacitet p√• Motorring 3 rundt om K√łbenhavn. Igangs√¶ttes i 2023
  • Udvidelse af √ėresundsmotorvejen. Igangs√¶ttes i 2024
  • Tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Igangs√¶ttes i 2025
  • Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense. Igangs√¶ttes i 2025
  • Forl√¶ngelse af Frederikssundsmotorvejen til Frederikssund. Igangs√¶ttes i 2026
  • Udbygning af rute 54 mellem R√łnnede og N√¶stved. Igangs√¶ttes i 2026
  • Ny motorvej mellem Give og Billund samt L√łvel over Viborg til Klode M√łlle. Igangs√¶ttes i 2026

Her er jernbaneprojekterne

Her kan du få et overblik over jernbaneprojekterne, der samlet er afsat 86 milliarder kroner (45 milliarder er nye penge) til:

  • Fremrykning af ny bane over Vestfyn fra 2023 til 2022
  • Ny jernbane over Aarhus, Galten og Silkeborg. Igangs√¶ttes i 2026
  • Odense Letbane, anden etape fra centrum til Seden. Igangs√¶ttes i 2026
  • Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Igangs√¶ttes i 2024
  • Hastighedsopgradering af S-banen. Igangs√¶ttes i 2026
  • Sommerrejsepas, som fra 2022 til 2023 g√łr det muligt at rejse frit rundt med kollektiv transport i hele landet i en sammenh√¶ngende periode p√• otte dage for et engangsbel√łb p√• 399 kr. for voksne og halv pris for b√łrn p√• 12-15 √•r
  • Arbejdet med at f√• f√łrel√łse S-tog forts√¶tter
  • Reservation af 12,7 milliarder kroner til vej og metro til Lynetteholmen

Andre tiltag

  • Tre milliarder kroner til bek√¶mpelse af vejst√łj. Igangs√¶ttes i 2022
  • 400 millioner kroner til forbedret cykelinfrastruktur i hele landet. Igangs√¶ttes i 2022
  • 500 millioner til at forbedre ladeinfrastrukturen til elbiler langs statsvejnettet. Igangs√¶ttes i 2022

Transportminister: - Massiv investering i kollektiv transport

Ved præsentationen af aftalen lægger transportminister Benny Engelbrecht (S) vægt på, at de fleste penge skal gå til kollektiv transport.

- Vi er enige om at investere massivt i bedre kollektiv transport, flere veje og bedre cykelinfrastruktur. Det her er en aftale med danskerne i centrum. I alle dele af landet, siger transportministeren og fortsætter:

- Vi √łnsker et langt st√łrre fokus p√• at reducere tr√¶ngsel og g√łre plads til gr√łnne biler, bek√¶mpe vejst√łj og give vores jernbaner et stort og tiltr√¶ngt l√łft.

Enhedslisten tordner mod nye veje: De √łdel√¶gger vores klima

Selvom alle Folketingets partier har indg√•et aftalen, sl√•r Enhedslistens transportordf√łrer, Henning Hyllested, fast, at hans parti ikke er med i den del, der handler om vejprojekter.

- Vi vil simpelthen ikke l√¶gge stemmer til en udvidelse af vejnettet og is√¶r motorvejsnettet. Vi er valgt p√• et mandat, der hedder investeringer i kollektiv trafik og cyklisme og en begr√¶nsing af den klima- og milj√łbelastende bilisme, siger Henning Hyllested og forts√¶tter:

- Derfor l√¶gger vi ikke navn til de der sorte motorveje, som √łdel√¶gger vores klima og brager igennem sk√łn natur, og som ikke l√łser de tr√¶ngselsproblemer, man p√•st√•r, de vil l√łse.

Alternativet er heller ikke med i den del af aftalen, der handler om vejnettet.

Aftale l√łser ikke klimaudfordringen

Et bredt flertal af Folketingets partier har indg√•et en klimalov, der siger, at Danmark i 2030 skal have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent sammenlignet med 1990. Eksperter og regeringens st√łttepartier har dog kritiseret, at den gr√łnne omstilling if√łlge dem g√•r for langsomt, og at der ikke er anvist en konkret vej til at opfylde klimaloven.

Finansminister Nicolai Wammen erkender p√• pressem√łdet, at det ikke er den nye aftale om fremtidens infrastruktur, der rykker Danmark i en markant gr√łnnere retning.

- Den her aftale betyder faktisk isoleret set et lille gr√łnt plus, men der er ingen grund til at l√¶gge skjul p√•, at det ikke er den her aftale, der f√•r os i m√•l med klimaudfordringen. Det er alle de andre ting, vi kommer til at g√łre, siger Nicolai Wammen.

Vejprojekter sættes i gang sent, mener Venstre

Venstres transportordf√łrer, Kristian Pihl Lorentzen, gl√¶der sig over, at der bliver investeret i kollektiv trafik og reduktion af trafikst√łj. Han fremh√¶ver ogs√•, at en r√¶kke nye vejprojekter skal binde bedre Danmark. Men if√łlge Venstre er der flere af dem, der bliver igangsat for sent.

- Det grelleste eksempel er Frederikssundsmotorvejen, som er sat til at starte i 2025. Det er vi ikke tilfredse med, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Motorvejen til Kalundborg er derimod et af de vejprojekter, der snart kommer i gang. Det projekt sættes i gang i 2022.