Politik

Støttepartier stærkt utilfredse med regeringens trafikplan - SF kalder den grågrøn

Skuffelsen over det nye trafikudspil er stor, og SF, Radikale Venstre og Enhedslisten har tænkt sig at ændre det.

Knap havde regeringen fremlagt sit udspil for en ny dansk infrastruktur, før kritikken fra støttepartierne meldte sig på banen.

De 106 milliarder kroner, som regeringen frem mod 2035 vil afsætte til nye motorveje, forbindelsesbroer og cykelkampagner, er langt fra grønne nok, lyder det i kor.

Det på trods af, at regeringen selv kalder udspillet for "det grønneste nogensinde".

Derfor går regeringens støttepartier særdeles kritisk ind til de kommende forhandlingerne om ny infrastruktur – og de har tænkt sig at "bide sig fast ved bordet" for flere cykler og letbaner og mindre trafiktrængsel.

Hvad indeholder det nye udspil om infrastruktur?

Regeringen foreslår at afsætte 106 milliarder kroner til nye investeringer på det infrastrukturelle område, mens cirka 55 milliarder kroner skal færdiggøre igangværende projekter. 

Samlet lyder planen på over 160 milliarder kroner.

Pengene skal blandt andet gå til billigere og hurtigere kollektiv transport, cykelkampagner, nye veje og broforbindelser samt øget overvågning på S-togsstationer.

Et grågrønt udspil

Ifølge SF kan regeringsudspillet allerhøjst snige sig op til at være "grågrønt".

De to milliarder kroner, der er afsat på cykelområdet, er langtfra nok sammenlignet med de fem milliarder, SF som minimum vil bruge på cyklisme.

- Transportsektoren i Danmark er den største synder i vores CO2-påvirkning, og vi har en klimakrise, vi skal løse. Her spiller cyklen en afgørende rolle, siger partiets transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

At der i udspillet skulle gemme sig en CO2-gevinst på 42.000 tons reduktion årligt er desuden en "påstand, SF vil forholde sig kritisk til".

- Dét vil vi gerne se noget dokumentation for, lyder det.

- Vi når ikke målet med vindmøller alene

Også hos Radikale Venstre er skuffelsen over det nye udspil stor.

Udspillet kommer næppe til at "trække i den rigtige retning for klimaet", mener partiets transportordfører, Rasmus Helveg Petersen:

- Vi kan ikke nå vores klimamål med vindmøller alene, vi skal også tænke i transport og landbrug. Og med det her udspil synes jeg ikke, at transporten bidrager nok.

Hvad vil støttepartierne have?

SF: En større cykelpulje på mindst 5 milliarder, en jernbane over Silkeborg fra Galten til Aarhus og en samlet pulje til lokalbanerne til vedligeholdelse og modernisering.

Radikale Venstre: Letbane i Odense, mere letbane i Aarhus og S-tog til Farum skal forlænges til Hillerød.

Enhedslisten: En pulje på 10 milliarder til cykelstier, "roadpricing" for at modvirke trængsel og en udbygning af letbanerne.

Ifølge transportordføreren er det heller ikke rimeligt, at der i regeringens udspil kun er lagt op til, at ti milliarder af det samlede udspil er til forhandling med Folketingets partier.

- Jeg synes ikke, at det er Socialdemokratiet, som skal bestemme, hvor meget der er at forhandle for, siger Rasmus Helveg Petersen til TV 2.

Enhedslisten havde også set frem til trafikudspillet, men partiet mener heller ikke, at regeringen har været ambitiøse nok på klimaets vegne.

- Vi står lige midt i en klimakrise, hvor det er helt afgørende, at vi finder de nødvendige reduktioner, også på transportområdet, siger transportordfører Rasmus Vestergaard.

Alligevel går partiet til forhandlingerne med et stort håb om at kunne få mere kollektiv trafik og grøn dagsorden ind i den kommende aftale:

- Jeg er helt sikker på, vi får indflydelse, og vi kommer til at bide os fast ved forhandlingsbordet, lyder det fra ordføreren.

"Mest ambitiøse cykelinfrastruktur nogensinde"

Transportminister Benny Engelbrecht (S) afviser kritikken fra støttepartierne og fastholder, at udspillet peger Danmark i en grønnere retning.

Men er planen grøn?

- Den her plan har en række grønne elementer, ja. Den kommer ikke til at udlede mere CO2, siger ministeren til TV 2.

Ifølge Benny Engelbrecht vil regeringen nu lytte til alle partiers forslag, når den endelige plan for Danmarks infrastruktur skal forhandles på plads.

Og basen den er på plads, mener han – også for klimaet.

- Hvis der da ellers ikke kommer for mange partier ind med ønsker og forslag, som måtte øge CO2-udledningen samlet set.

På cykelområdet, som er der, hvor støttepartierne blandt andet forlanger mere, mener Benny Engelbrecht heller ikke, at der mangler ambitioner.

- Vi har fremlagt en plan for cykelinfrastrukturen, som er det mest ambitiøse, nogen regering nogensinde har fremlagt, slår han fast.

Forhandlingerne om ny infrastruktur begynder i næste uge, og finansminister Nicolai Wammen (S) udtalte torsdag, at han håber på, at en bred aftale falder på plads inden sommerferien.