Over 100 milliarder kroner skal afsættes til mere cykling, mindre trængsel og grønnere offentlig transport.
Billigere billetter til kollektiv transport, mindre kødannelse og nye veje og broforbindelser for milliarder.
Det er nogle af elementerne i et nyt udspil for den danske infrastruktur frem mod 2035, som regeringen har præsenteret torsdag.
Regeringen foreslår at afsætte 106 milliarder kroner til nye investeringer, mens cirka 55 milliarder kroner skal færdiggøre igangværende projekter på området.
- Vi trænger til nogle store investeringer i vores infrastruktur, så vi kan hænge bedre sammen som land fremover, siger finansminister Nicolai Wammen (S) på et pressemøde:
Foruden ønsket om CO2-neutral togtrafik og mindre spildtid i motorvejskøer, er "Cyklens år" på tegnebrættet. Herunder får du et samlet overblik over udspillets vigtigste punkter.
Her er regeringens udspil for infrastruktur
Billigere billetter til kollektiv transport
Det skal være billigere at rejse med tog og bus. Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix
Offentlig transport skal være billigere, grønnere og mere moderne.
Derfor vil regeringen prioritere i alt 40 milliarder kroner til at styrke den kollektive trafik i hele landet, blandt andet gennem lavere billetpriser og investeringer i elektriske højhastighedstog.
Desuden vil den indføre et sommerrejsepas - en form for dansk interrailpas - som giver muligheden for at rejse frit i Danmark i otte sammenhængende sommerdage for 399 kroner for voksne og 299 kroner for unge.
Den tredje Limfjordsforbindelse
Det er blandt andet over øen Egholm, at den tredje limfjordsforbindelse skal gå. Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark
En tredje limfjordsforbindelse har været diskuteret længe i Nordjylland, hvor det lige nu er muligt at krydse Limfjorden via enten bro eller tunnel.
Som et led i en pulje på 47 milliarder kroner, der blandt andet skal give mindre trængsel på vejene, er en tredje limfjordsforbindelse nu på bordet - en cirka 20 kilometer lang motorvej med fire spor over øen Egholm.
Udvidelse af Vejlefjordbroen og tunnel under Aarhus
Vejlefjordbroen. Foto: Palle Hedemann / Scanpix Danmark
En ny tunnel under Marselis Boulevard er fremover "nødvendig for mere effektiv transport" til industrihavnen i Aarhus, lyder det i udspillet.
Tunnelen skal skabe direkte adgang mellem motorvej E45 og Aarhus Havn og er en del af de regionale projekter, som regeringen nu foreslår.
Desuden vil regeringen igangsætte en undersøgelse, der skal afgøre, om kapaciteten på Vejlefjordbroen kan udvides.
Mere tryghed på stationer
S-togstationer i hovedstadsområdet skal gøres tryggere. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix Danmark (arkiv)
100 millioner kroner skal give mere overvågning og bedre belysning på eksempelvis S-togsstationer i hovedstaden.
Det sker som en del af en række tryghedsskabende initiativer i regeringens nye udspil.
Desuden skal 250 millioner kroner afsættes til, at stationer over hele landet bliver grønnere og mere energivenlige.
Nye veje og forbindelser
Regeringen lægger op til nye motorveje, blandt andet mellem Regstrup og Kalundborg. Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark
Regeringen lægger op til, at der skal laves nye motorveje flere steder i landet, blandt andet mellem Regstrup og Kalundborg, så der kommer motorvej hele vejen fra København til Kalundborg.
Derudover skal motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød laves til en firsporet motorvej.
Desuden skal det undersøges, om der kan oprettes en fast forbindelse i form af en bro mellem Als og Fyn.
Nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet
Et nyt metropolnetværk skal binde hovedstadsområdet bedre sammen. Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
Der er for besværligt at rejse i hovedstadsområdet, hvor det ofte kræver en tur ind til København for at skifte linje.
Derfor lægger regeringen blandt andet op til, at S-togene i fremtiden skal køre a la den københavnske metro med afgange hele døgnet og kortere rejsetid.
2022: "Cyklens år"
Det skal være mere attraktivt at tage cyklen. Derfor vil regeringen afsætte 2 milliarder kroner til cyklisme. Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix
Det er ikke kun i de større byer, at danskerne skal tage cyklen frem for bilen.
Derfor vil regeringen nu afsætte samlet to milliarder kroner til bedre cykelruter, informationskampagner og et videnscenter, der tilsammen skal fremme cyklisme hos børn og unge.
Desuden vil regeringen udpege år 2022 som "cyklens år" - samme år kommer Tour de France nemlig til Danmark.
Nemmere at køre grønt
Det skal med udspillet blive nemmere at lade sin elbil i de kommende år. Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Det skal være lige så nemt at køre grønt som at køre sort. Derfor skal en halv milliard kroner afsættes til ladeinfrastruktur til elbiler.
Det betyder blandt andet, at der skal være et krav på maksimal ventetid for at få plads ved en ladestander langs statsvejnettet.
Bilfri søndage fra 9-20
Det skal være muligt for kommuner at indføre bilfri søndage. Foto: Oscar Scott Carl / Ritzau Scanpix
Regeringen vil give kommunerne mulighed for at indføre bilfri søndage i de større byer.
Det skal give plads til at afholde markeder og søndagsaktiviteter på gader, hvor der normalt kører biler.
Initiativet skal begrænses til søndage mellem klokken 9 og 20.
Klimavenlig asfalt på alle statsveje
2,7 milliarder skal afsættes til ny, klimavenlig asfalt og vedligeholdelse af vejene. Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark
2,7 milliarder skal afsættes til at vedligeholde de danske veje - blandt andet ved at lægge ny, klimavenlig asfalt.
Asfalten giver lavere CO2-udledning fra bilerne, fordi den reducerer brændstofforbruget. Derfor vil regeringen fra i år og frem mod 2035 kræve den klimavenlige version på alle statsveje, hvor der skal asfalteres eller lægges asfalt helt på ny.