Politik

Partier: Sundhedsstyrelsen skjulte centrale oplysninger for os

Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige fik ikke nyeste og centrale tal under forhandlinger om rygelov, siger de. Problematisk, mener ekspert.

Sundhedsstyrelsen tilbageholdt v√¶sentlige oplysninger for Folketinget, da et flertal besluttede at sk√¶rpe rygeloven. Styrelsen forsinkede ligefrem offentligg√łrelsen af rapporten Danskernes Rygevaner med oplysningerne.

S√•dan lyder kritikken fra Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der ikke √łnskede stramningerne. Rapporten skulle v√¶re offentliggjort i januar sidste √•r, men s√• f√łrst dagens lys 28. maj. TV 2 er i besiddelse en aktindsigt, der underbygger kritikken.

Allerede 18. november 2019 landede der en rigtig god nyhed hos Sundhedsstyrelsen.

En trist udvikling med et stigende antal rygere var vendt. I stedet pegede den seneste unders√łgelse p√•, at f√¶rre unge i alderen 15-29 √•r ryger til dagligt. Og samme billede g√¶lder for danskerne i det hele taget. Det fremgik af n√¶sten 10.000 svar fra danskere, som Danmarks Statistik havde indsamlet p√• vegne af Sundhedsstyrelsen til brug i ‚ÄôDanskernes Rygevaner 2019‚Äô.

Fortalte ikke om de nyeste tal

Men det budskab ville styrelsen tilsyneladende n√łdigt have skulle frem.

P√• samme tidspunkt var Folketingets partier og sundhedsminister Magnus Heunicke i gang med en aftale om strammere lovgivning, der skal sikre f√¶rre rygere ‚Äď og s√¶rligt at f√¶rre unge ryger. Forhandlingerne var blandt andet et resultat af, at man √•ret f√łr i ‚ÄôDanskernes Rygevaner 2018‚Äô havde set den f√łrste stigning i antallet af rygere i 20 √•r.

Alligevel fortalte sundhedsminister Magnus Heunicke ikke forhandlingsparterne, at de seneste tal pegede på, at udviklingen var vendt. Tilsyneladende fordi Sundhedsstyrelsen ikke havde orienteret ham om de nyeste oplysninger.

Netop fordi rapporten ‚ÄôDanskernes Rygevaner‚Äô er en √•rligt tilbagevendende begivenhed, der plejer at lande f√• dage efter nyt√•r, efterspurgte Dansk Folkeparti og Nye Borgerliges sundhedsordf√łrere flere gange de seneste tal.

Spurgte flere gange til tallene

- Men vi fik intet at vide om, at tallene nu viste noget helt andet, end det vi var gået til forhandlinger på baggrund af, siger Liselott Blixt, Dansk Folkeparti, til TV 2.

Dansk Folkepartis sundhedsordf√łrer beskylder Sundhedsstyrelsen for at politisere for at f√• bugt med rygning for enhver pris

Sundhedsstyrelsen modtog ellers de bearbejdede data 18. november 2019, fremgår det af en mail sendt fra styrelsen til samarbejdspartnere. Og så sent som 7. november skrev Sundhedsstyrelsen på sin hjemmeside, at rapporten ville blive offentliggjort i januar 2020.

Også Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige ville gerne have de aktuelle tal.

- Men jeg kunne kun f√• oplyst de gamle tal, der for f√łrste gang i mange √•r havde vist en stigning i antallet af rygere. Det har undret mig, at de nyeste tal skulle holdes skjult, selv om jeg ovenik√łbet har spurgt meget ind til dem, siger han til TV 2.

Da rapporten med de nye tal stadig ikke var kommet 19. februar 2020, bad Liselott Blixt skriftligt sundhedsministeren om, at Sundhedsudvalget i Folketinget kunne f√• udleveret rapporten. N√¶sten en m√•ned senere, 17. marts 2020, fik Liselott Blixt svar. Rapporten ville f√łrst v√¶re tilg√¶ngelig n√¶ste m√•ned, var beskeden. I sidste ende skulle de dog vente helt til 28. maj, f√łr rapporten blev offentliggjort.

Tidsforl√łbet er v√¶sentligt, p√•peger b√•de Liselott Blixt og Lars Boje Mathisen.

Sundhedsstyrelsen har oplysningspligt

18. december 2019 vedtog et flertal i Folketinget en national handleplan mod b√łrn og unges rygning, og lovforslaget skulle frems√¶ttes og behandles i februar og marts m√•ned 2020. Efter planen ville det give god tid til at vedtage loven p√• baggrund af de nyeste tal.

Men præsentationen af de aktuelle tal blev altså forhalet, selv om Sundhedsstyrelsen har pligt til at oplyse om de nyeste tal.

- Hvis sundhedsordf√łrernes fremstilling af sagen er rigtig, er der bestemt meget, der tyder p√•, at der er et problem i forhold til tilbageholdelse af oplysninger, siger professor i forvaltningsret ved Syddansk Universitet Frederik Waage til TV 2.

- Sundhedsstyrelsen har en oplysningspligt, hvis den er klar over, at de tal, den har givet politikerne, ikke længere er retvisende. Hvis man ved, at der foregår en forhandling, og den foregår på basis af forældede tal, vil det være usagligt og retsstridigt at holde politikerne hen i uvidenhed, siger Frederik Waage.

Forklaringen på den godt fire måneder lange forsinkelse fremgår af mailkorrespondancerne mellem Sundhedsstyrelsen og de organisationer, der er med til at betale for den.

I unders√łgelsen er 9806 danskere, spurgt via sp√łrgeskemaer sendt til e-boks, mens det tilsvarende tal de foreg√•ende fem √•r blot var godt 5000.

√ėnskede flere svar - selv om det ikke √¶ndrede p√• resultatet

Men til trods for, at der altså er interviewet næsten dobbelt så mange til Danskernes Rygevaner 2019, vælger Sundhedsstyrelsen at betale 330.625 kroner for at få cirka 2500 flere til at svare.

Det er således prisen Danmarks Statistik præsenterer for Sundhedsstyrelsen i begyndelsen af december 2019, der også betyder, at præsentationen af den endelige rapport trækker ud i fire måneder.

Det sker endda selv om chefkonsulent Bo Bilde fra Danmarks Statistik 3. december 2019 direkte skriver til Sundhedsstyrelsen, at det ikke vil ændre på konklusionerne, hvis man bruger tid og penge på at samle endnu flere besvarelser.

Resultaterne vil ikke ændre sig væsentligt, skriver han blandt andet i mailen.

Det er ikke alle mails, Sundhedsstyrelsen har √łnsket at give aktindsigt i. Men af flere besvarelser, ser det ud til, at Sundhedsstyrelsen har spurgt til flere rygere i den endelige rapport.

Således skriver Bo Bilde fra Danmarks Statistik i samme mail fra 3. december 2019:

‚ÄĚMin vurdering er, at der efter supplerende indsamling ikke vil v√¶re v√¶sentlig h√łjere andel rygere i det opregnede data‚ÄĚ.

P√• samme m√•de skriver en chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen 4. december til Kr√¶ftens Bek√¶mpelse, der er blandt betalerne af unders√łgelsen, at en anden ansat i Danmarks Statistik mener, ‚ÄĚat vi vil se en h√łjere rygepr√¶valens blandt dem, vi f√•r fat i per telefon frem for e-boks.‚ÄĚ

'Virker som om styrelsen fors√łger at pynte p√• billedet'

Selv om der alts√• er forskel i vurderingerne af, hvorvidt man kan f√• unders√łgelsen til at vise flere rygere i sidste ende, viser det, at man aktivt fors√łger at p√•virke resultatet, p√•peger Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige.

- Det virker som om Sundhedsstyrelsen fors√łger at pynte p√• billedet. Hvorfor skulle de ellers sp√łrge til, hvordan antallet af rygere kan blive h√łjere? Og styrelsen tr√¶kker tiden, s√• den ikke beh√łver at offentligg√łre de nye tal, mens der bliver forhandlet, siger Lars Boje Mathiesen, Nye Borgerlige.

- For mig ligner det fuldst√¶ndig, at sundhedsministeren har villet have stramninger p√• rygeomr√•det uanset hvad. Og n√•r de nyeste tal ikke har underst√łttet det, er de bare blevet skjult.

Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige er langt fra tilfreds med forl√łbet i sagen.

Også Dansk Folkeparti er voldsomt utilfreds med ikke at have fået de reelle tal til tiden.

- Det er meget alvorligt og kritisabelt, hvis Sundhedsstyrelsen indtager en politiserende rolle, fordi den mener, at vi skal have bugt med rygning for enhver pris, siger Liselott Blixt.

- Det burde være helt åbenlyst, at vi skal kende de nyeste og reelle tal, når vi forhandler. Hvordan skal vi ellers kunne forhandle på det rigtige grundlag?

B√•de Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige peger p√•, at forl√łbet l√¶gger sig i halen p√• flere andre tilf√¶lde, hvor sundhedsministeren og regeringen lader til at tilbageholde oplysninger. De peger blandt andet p√• epidemilovgivningen, hvor centrale oplysninger f√łrst kom frem i sidste √łjeblik, og nedlukningen af minkerhvervet, der muligvis er foreg√•et p√• et utilstr√¶kkeligt oplyst grundlag.

Demokratisk problem

Den parallel kan ogs√• professor i forvaltningsret Frederik Waage f√• √łje p√•.

- Principperne er de samme. I mink-sagen har jeg forstået, at Radikale Venstre bad om oplysninger, der lå til grund for den beslutning, der skulle træffes, om at aflive mink. Men de fik dem ikke, selvom oplysningerne var tilgængelige for myndighederne. I det her tilfælde beder partierne om oplysninger, der ligger til grund for en stramning af rygeloven. Men de får dem ikke, siger han.

- Hvis en myndighed bevidst holder oplysninger tilbage, så de ikke kan indgå i den politiske proces foreligger der et alvorligt problem. Det er ikke kun et forvaltningsretligt problem. Det er også et demokratisk problem.

Den endelige lovgivning for handleplanen endte med f√łrst at falde p√• plads i december sidste √•r. Forsinkelsen skyldtes dels presset fra corona, dels at der blev beg√•et en fodfejl i forhold til EU, som ikke blev orienteret om lovgivningen, som det er kr√¶vet, n√•r den kan p√•virke konkurrence- og markedsforhold.

Stiller ikke op til interview

TV 2 har igennem flere dage fors√łgt at f√• et interview med sundhedsminister Magnus Heunicke. Det er ikke lykkedes.

I en mail henviser ministeriets presseafdeling til Sundhedsstyrelsen.

Heller ikke Sundhedsstyrelsen har √łnsket at stille op til interview - eller begrunde hvorfor de ikke vil.

Sundhedsstyrelsen har ikke √łnsket at stille op til interview i sagen. Her ses styrelsens direkt√łr, S√łren Brostr√łm.

Men i en mail svarer styrelsen:

- N√•r Sundhedsstyrelsen hverken i rapporterne om Danskernes Rygevaner 2019 eller i pressemeddelelserne har n√¶vnt et fald, skyldes det, at unders√łgelserne fra 2018 og 2019 ikke direkte kan sammenlignes grundet √¶ndringen i dataindsamlingsmetode, skriver Sundhedsstyrelsens presseafdeling til TV 2.

TV 2 skriver herefter til styrelsen, at vi fortsat √łnskede et interview.

I den endelige rapports metodedokument fremg√•r det, at der p√• mange omr√•der godt kan sammenlignes mellem 2018 og 2019. Blandt andet sp√łrgsm√•let, om man ryger tobak?

Herefter medgiver Sundhedsstyrelsen - på mail - at tallene for 2018 godt kan sammenlignes med 2019.

- Det er korrekt, at der rent sp√łrgeskemateknisk er en lang r√¶kke sp√łrgsm√•l, der er sammenlignelige, skriver Sundhedsstyrelsen til TV 2.

Sundhedsstyrelsen understreger med henvisning til metodedokumentet, at denne sammenligning i forhold til rygepr√¶valens b√łr foretages med forsigtighed.

- Det er på denne baggrund, at Sundhedsstyrelsen og samarbedjsparterne valgte ikke at sammenligne resultater for 2019 med resultater fra 2018.

I forhold til sp√łrgsm√•lene af politisk karakter henviser Sundhedsstyrelsen til ministeriet, som alts√• ikke √łnsker at stille op.