Politik

Billigere opladning af bilen - og to andre anbefalinger fra elbilkommissionen

En lav elafgift og et større samarbejde med kommunerne er noget af det, som elbilkommissionen anbefaler i ny rapport.

Nu kommer elbilerne - og de kommer i stort tal.

Sådan lyder det fredag fra Anders Eldrup, som står i spidsen for den såkaldte elbilkommission, der netop er udkommet med sin anden delrapport.

Rapporten giver et bud på, hvordan Danmark dækkes bedst muligt ind på ladestationer, når målet om 775.000 elbiler på vejene inden 2030 skal indfries.

Ladestationer skal op uden for byerne

Ifølge Anders Eldrup har 75 procent af alle danske elbilsejere muligheden for at lade deres bil op derhjemme.

Alligevel lyder anbefalingen fra kommissionen, at de private udbydere bør være med på at installere langt flere ladestationer uden for de store byer, også selvom efterspørgslen endnu ikke er til det.

Desuden bør man ifølge kommissionen sikre, at ladestationerne ikke bare bliver til parkeringspladser. Det ødelægger nemlig både økonomi og flow, når de dyre ladepladser bliver optaget for længe, fortæller Anders Eldrup.

- Vi holder jo heller ikke ved en tankstation og parkerer i dagevis, siger han.

Herunder kan du se et overblik over nogle af delrapportens mest markante anbefalinger.

Hvad anbefaler kommissionen?

  1. Der skal være bedre adgang til at lade sin elbil op i hele landet

    Der findes i dag cirka 3000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark fordelt på cirka 1800 forskellige ladestandere. Hertil kommer et stort antal ladepunkter, der er etableret i forbindelse med elbilejernes private boliger. 

    Kommissionen mener, at der vil være behov for at etablere lynladestandere langs vejnettet - formentlig omkring 950 ladepunkter. 

    Af hensyn til samfundsøkonomien anbefaler kommissionen, at infrastrukturen til opladning så vidt muligt drives af markedet. 

    Kommissionen anbefaler dog samtidig, at staten finder pengepungen frem og hjælper med at betale for ladekapacitet i de dele af landet, hvor det er nødvendigt.

    Arbejdsgivere (både offentlige og private) anbefales at etablere tilstrækkelige ladefaciliteter til medarbejderne, fordi det kan afhjælpe en del af opladningsbehovet for medarbejdere, der ikke har adgang til egen ladefacilitet hjemme. 

  2. Det skal være billigt at lade elbilen op

    Kommissionen anbefaler, at opladning af elbilen kun skal koste en lav elafgift på 0,8 øre per kilowatt-time. Det kan eksempelvis ske ved installation af en ekstra måler, der alene måler elforbruget til opladning af elbilen. 

    Markedet skal samtidig sikre en "rimelig prissætning". Ellers anbefaler kommissionen, at markedet reguleres via prislofter.

    Hvis du ikke har et abonnement, kan det ifølge FDM i dag koste op mod 9 kroner per kilowatt-time. Det svarer til en dieselpris på 27 kroner literen.

  3. Der skal være strøm nok til alle de nye elbiler

    Ifølge kommissionen vil der være behov for øgede investeringer i elnettet som følge af det stigende antal elbiler.

    Det er dog usikkert, hvor stort behovet vil være. Kommissionen anbefaler derfor, at netselskaberne får "de rette rammer" til at udbygge elnettet i takt med, at forbrugere og virksomheder går over til eltransport.

Danskerne er klar til elbiler

Hos forbrugerorganisationen FDM hilser man anbefalingen om flere ladestationer velkommen.

De nuværende muligheder for at lade sin elbil op er nemlig ikke i nærheden af at være nok, hvis vi skal have 775.000 elbiler på vejene frem til 2030, som regeringen har lagt op til.

Det fortæller cheføkonom Ilyas Dogru fra forbrugerorganisationen FDM.

Infrastrukturen omkring ladestationer er nemlig en af de væsentligste årsager til, at danskerne ikke køber elbiler i højere grad, fortæller Ilyas Dogru.

- En fjerdedel af alle henvendelser, vi får, handler om grønne biler. Derfor ved vi, at danskerne er klar til at køre i dem, men infrastrukturen har været en stor bremseklods, siger han til TV 2.

Ifølge Ilyas Dogru handler det om at signalere, at det er nemt at være elbilist. Derfor har blandt andet FDM netop indgået en bred brancheaftale, hvis ambition det er at få 23.000 flere ladestandere op i Danmark inden 2025.

Gradvis stigning i afgift

Eldrup-kommissionens første rapport udkom 7. september sidste år.

Den første rapport handlede udelukkende om afgifter og indeholdt fire forskellige modeller til, hvordan Danmark kan få flere elbiler ud på vejene inden 2030. De fire forskellige modeller kan ses her.

Den første delrapport indeholdt blandt andet forslaget om en gradvis stigning i registreringsafgiften med et CO2-afhængigt tillæg.

Kommissionen var foruden spørgsmålet om infrastruktur blevet bedt om at komme med anbefalinger i forhold til trængsel. De foreslog konkret, at der kan indføres betalingszoner i København.