Politik

Politikere revser folkeskolereformen og sammenligner den med IC4-skandalen

Undervisningsministeren har nedsat en ekspertgruppe, der skal se på løsninger på problemet.

Danske elever klarer sig dårligere i matematik end tidligere, viser en ny international undersøgelse.

Vi nødt til at se hinanden i øjnene og sige, at det var en dårlig idé

Pernille Rosenkrantz-Theil (S), børne- og undervisningsministeren

Det vækker bekymring blandt flere politikere på Christiansborg.

- Det er et kolossalt alvorligt problem, at vi nu kan se, at elevernes færdigheder er faldet i matematik – og de er ikke bare faldet, de er faldet bemærkelsesværdigt meget, lyder det fra Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj.

Undersøgelsen viser, at de danske 4.-klasseelever i løbet af de seneste fire år er gledet ned på en 24. plads i matematik sammenlignet med en 15. plads i 2016. I alt 58 lande deltager i undersøgelsen, der gennemføres hvert fjerde år.

Enhedslisten: Alt tyder på folkeskolereform

Det er første gang, at undersøgelsen har med en årgang af elever at gøre, som kun har gået i skole under den nye skolereform fra 2014, der blandt andet medførte kortere forberedelsestid for lærerne og længere skoledage for eleverne.

Og det mener Jakob Sølvhøj ikke er helt tilfældigt:

- Nu er det seks år siden, vi fik folkeskolereformen, og jeg synes, alt tyder på, at den måde, man greb hele reformen an på, har været forkert, siger han til TV 2.

Han peger på, at både undersøgelsen og de nationale evalueringer af folkeskolereformen viser, at der har været tilbagegang de seneste år for eleverne i matematik. Og ifølge undervisningsordføreren er det derfor nærliggende at tage fat i folkeskolereformen, hvis regnestykket skal gå op.

Derfor mener han, at skoledagene nu bør kortes ned, og at ressourcerne i stedet skal gå til blandt andet mere forberedelsestid til lærerne. Et forslag, som SF også bakker op om.

"Et uddannelsespolitisk IC4-tog"

Også Liberal Alliances Henrik Dahl er bekymret for den negative udvikling, som han kalder en "totalskade," der ikke kan ordnes med en hurtig tur på værkstedet.

- Det er en kæmpestor tragedie – først og fremmest for de børn, som er stillet dårligere end dem, som kom før. Den matematik kommer de jo til at mangle i de store klasser i folkeskolen, i gymnasiet og på en videregående uddannelse, siger han til TV 2.

Han er ligesom Jakob Sølvhøj overbevist om, at folkeskolereformen er den "direkte årsag" til elevernes matematikproblemer.

- Det er bekymrende, fordi da man lavede reformen, var der de bedste intentioner om, at vi skulle have de bedst uddannelse generationer. Men der er ikke noget af det, der er blevet til noget. Det er et uddannelsespolitisk IC4-tog, vi er endt med, siger han med henvisning til sagen om de skandaleombruste IC4-tog.

Færre lektier var dårlig idé

Den ansvarlige minister på området, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), kalder situationen "alvorlig".

- Man kan sige sig selv, at hvis man har haft en målsætning om, at nogle skal blive bedre, men at de i stedet bliver decideret ringere, så har man brugt det forkerte greb.

Derfor har børne- og undervisningsministeren valgt at nedsætte en ekspertgruppe i det nye år, som skal komme med anbefalinger til at styrke elevernes kompetencer i matematik.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener selv, at der kan være en sammenhæng mellem de færre lektier, som den nye folkeskolereform medførte, og børnenes matematikproblemer:

- Overraskende nok peger undersøgelsen på, at der er markant forskel på, om der er lektier i matematik eller ej. Der bliver vi nødt til at se hinanden i øjnene og sige, at det var en dårlig idé.