Mens vi venter pÄ klimahandling, bliver klimaet i rÞd blok bare vÊrre og vÊrre

16x9
Frustrationen tager til i de tre stĂžttepartier, som ikke mener, regeringen er ambitiĂžs nok i klimapolitikken. Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix

ANALYSE: Frustrationerne i rÞd blok er markante forud for et efterÄr, der bliver helt afgÞrende for, om Danmark nÄr sit ambitiÞse klimamÄl.

Statsminister Mette Frederiksen (S) er godt ti minutter inde i sin tale, da TV 2s kamera panorerer over pÄ Morten Østergaard (R).

Hans mimik er ikke svĂŠr at aflĂŠse.

Hovedrysten. En dyb vejrtrĂŠkning. Et opgivende grin.

De fÄ sekunder, kameraet hviler pÄ den radikale leder, sammenfatter ret prÊcist den fÞlelse, som ikke blot han, men ogsÄ toppen af SF og Enhedslisten sidder med forud for et efterÄr, hvor afgÞrende politiske beslutninger om Danmarks grÞnne omstilling skal tages.

R-lederen ryster pÄ hovedet under Mette Frederiksens klimatale. Video: Hans Redder

Hvor hurtigt og hvor dyrt

Scenen udspillede sig onsdag i sidste uge, da Mette Frederiksen gik pÄ talerstolen ved et klimamÞde, som regeringen havde inviteret blandt andet toppen af dansk erhvervsliv til.

I sin tale forsÞgte statsministeren at slÄ den overordnede klimakurs fast forud for de mange afgÞrende forhandlinger, regeringen tager hul pÄ det kommende halve Är.

Hendes overordnede budskab: Det bliver simpelthen for dyrt, hvis man allerede her til efterÄret trÊffer konkrete og meget vidtgÄende beslutninger om markante CO2-reduktioner. Teknologien, der kan sikre, at den grÞnne omstilling er til at betale, er ikke klar endnu.

- Det haster med den grĂžnne omstilling. Vi skal tage alle de kloge beslutninger, vi kan nu, lĂžd det fra Mette Frederiksen, der fortsatte:

- Men hvis man beslutter vejen til de 70 procent alene pÄ baggrund af de kendte teknologiske lÞsninger i dag, sÄ vil det have alt for store konsekvenser.

Som eksempel pÄ sin pointe fremhÊvede hun beregninger fra elbilkommissionen, der for nyligt slog fast, at det vil koste samfundet og bilejerne milliarder af kroner, hvis man skal nÄ en million grÞnne biler pÄ de danske veje i 2030. Sigter man i stedet efter en halv million grÞnne biler, kan det gÞres langt billigere.

Mette Frederiksens klimakamp er fuld af forbehold. StĂžttepartiernes er langt mere kompromislĂžs.

To veje

Dét budskab bliver stÞttepartierne stadigt mere frustrerede over at hÞre pÄ. De betragter regeringens argumenter som en undskyldning for ikke at trÊffe de nÞdvendige beslutninger, der allerede her og nu kan nedbringe CO2-udledningerne markant. Vi kan ikke bare lÊne os tilbage og vente pÄ et teknologisk quick-fix, lyder deres argument.

Omvendt er der i regeringen en klar opfattelse af, at stÞttepartierne ikke har blik for, at hÄndteringen af klimaforandringerne bliver nÞdt til at gÄ hÄnd i hÄnd med andre hensyn.

Det mÄ ikke blive sÄ dyrt for den enlige mor at have en bil, at hun bliver nÞdt til at skaffe sig af med sin ti Är gamle Toyota. For hun har brug for den, nÄr hun skal pÄ arbejde og kÞre ungerne til fodbold.

Det gÄr ikke at pÄlÊgge danske produktionsvirksomheder sÄ store omkostninger, at de ender med at lukke og fyre deres medarbejdere.

Det gÄr ikke, at dansk landbrug bliver pÄlagt sÄ voldsomme afgifter, at de bliver udkonkurreret af landmÊnd i udlandet.

Som Mette Frederiksen opsummerede i sin tale forleden:

- SĂ„ vil vi miste danske virksomheder og danske arbejdspladser. Vi vil Ăžge uligheden og gĂžre samfundet fattigere. Vi vil miste forudsĂŠtningen for, at det her overhovedet kan lade sig gĂžre: Den fantastiske opbakning fra befolkningen til den grĂžnne omstilling.

S-vĂŠlgere er anderledes

Mette Frederiksens klimakamp er fuld af forbehold. StĂžttepartiernes er langt mere kompromislĂžs.

Og de forskellige tilgange gÄr igen blandt vÊlgerne. Jeg er dykket ned i tallene bag en rÊkke klimamÄlinger, som Megafon har foretaget for TV 2 i lÞbet af de seneste mÄneder.

For et par uger siden spurgte Megafon et reprĂŠsentativt udsnit af vĂŠlgere, om ”det er rimeligt, at det gĂžres dyrere at kĂžre i benzin- og dieselbiler for at fremme salget af el-biler”. Kun godt hver tredje vĂŠlger var enig i, at dĂ©t er en rigtig vej at gĂ„ for at fremskynde den grĂžnne omstilling.

Men dykker man lÊngere ned i tallene, stÄr det klart, at det er mere nuanceret end som sÄ. Se lige den markante forskel, der er pÄ svarene fra henholdsvis S-vÊlgere og vÊlgere, der stemte pÄ et af stÞttepartierne ved sidste valg:

Et andet eksempel: I begyndelsen af september gennemfĂžrte Megafon en undersĂžgelse af fĂžlgende udsagn: ”Jeg er villig til at gĂ„ markant ned i forbrug og velstand for at gĂ„ foran i kampen mod menneskeskabte klimaforandringer”.

OgsÄ hér illustrerede resultatet, at der er markant forskel pÄ tilgangen blandt rÞd bloks vÊlgere:

Her er det vigtigt at understrege, at jo lÊngere man bevÊger sig ned i undergrupper af en enkelt mÄlings resultater, jo stÞrre bliver usikkerheden, og procenttallene herover skal lÊses med det forbehold. Der er forholdsvis store usikkerheder her, men tendensen er alligevel tydelig.

Og mÄlinger som disse vil garanteret bekrÊfte Mette Frederiksen i sin bekymring: Hvis hun gÄr for hurtigt frem i klimapolitikken, kan en stor del af hendes vÊlgere ende med at sige fra - og konsekvensen kan blive, at mange af dem hopper over i blÄ blok til partier som Dansk Folkeparti.

GrÞnne aftaler pÄ stribe de kommende mÄneder

I lÞbet af de kommende mÄneder skal politikerne ikke blot nÄ til enighed om en ny aftale, der skal sikre flere elbiler pÄ vejene. Der skal ogsÄ laves en stor grÞn skattereform. En plan for grÞn omstilling af dansk landbrug. Og der skal sÊttes et mÄl for, hvor langt mod de 70 procents reduktion af drivhusgasser, vi skal vÊre nÄet i 2025.

Ved alle de forhandlingsforlĂžb vil den samme uenighed mellem regeringen og de partier, der har bragt den til magten, blive udstillet.

Det bliver dramatisk. Og det bliver svĂŠrt at finde grĂžnne lĂžsninger, som hele rĂžd blok kan leve med.