Politik

Minister vil have dig til at køre med hjelm på elløbehjul

Hundredvis af brugere af elløbehjul er kommet til skade, og flere af dem har fået kraniebrud og tandskader.

Er du kommet til skade på et elløbehjul? Eller kender du én, der er kommet til skade, så hører vi gerne fra dig. Skriv en mail til kbja@tv2.dk.

Fremover kan det blive lovpligtigt at køre med hjelm på elløbehjul.

I hvert fald hvis det står til transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Der er desværre fortsat alt for mange, der kommer galt af sted på elektriske løbehjul. Derfor ser jeg gerne, at det fremover skal være lovpligtigt at bære hjelm i forbindelse med kørslen, udtaler Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Transportministeren har bedt Færdselsstyrelsen om at sende en ændring af reglerne om små motoriserede køretøjer i offentlig høring, altså til debat.

Flere ulykker på elløbehjul end cykel

Ministeren lægger op til, at det også skal gælde for motoriserede skateboards, den hurtige elcykel speed pedelecs og selvbalancerende køretøjer som segboards.

Efter debatten om reglerne vil ministeren træffe en beslutning om, hvorvidt det skal være lovpligtigt at køre med hjelm på elløbehjul og de andre små motoriserede køretøjer eller ej.

Det kræver ikke flertal i Folketinget at ændre reglerne. Ministeren kan således selv beslutte det.

Benny Engelbrechts melding kommer efter første evaluering af forsøgsordningerne med blandt andet elløbehjul, som Færdselsstyrelsen offentliggjorde i februar.

Evalueringen viser, at der er en tendens til, at elløbehjulsbrugere er involveret i syv gange flere ulykker end cyklister. Tallene er dog usikre, idet datagrundlaget er spinkelt, oplyser Færdselsstyrelsen.

Kraniebrud, tandskader og skuldre af led

I 2019 kom 256 brugere af elløbehjul og 27 fodgængere til skade i forbindelse med brug af elløbehjul i København og omegn, viser en opgørelse fra Region Hovedstaden.

I flere af tilfældene var det alvorlige skader som kraniebrud og andre former for brud, tandskader og skuldre, der gik af led.

De fleste tilskadekomne styrtede i soloulykker, mens ni personer kom til skade ved at falde over et løbehjul, der lå på gaden.

Muligt forbud mod elløbehjul på vej i København

Elløbehjul har været debatteret længe, og i for eksempel København har der været kritik af, at løbehjulene flyder i gaderne og blokerer på fortove og cykelstier.

Så sent som i sidste uge var det planen, at Københavns Borgerrepræsentation skulle stemme om et forbud mod parkering af elløbehjul i København. Ifølge løbehjulsfirmaet Voi ville det i praksis betyde et reelt forbud mod løbehjulene.

Beslutningen blev imidlertid udskudt i foreløbig 14 dage og skal drøftes igen i begyndelsen af oktober.