Politik

Socialdemokrat ville aldrig udsætte sine egne drenge for omskæring - men forbydes skal det ikke

Socialdemokratiets politiske ordfører svarer på spørgsmål om omskæringsforbud efter hård kritik.

Regeringen bliver kritiseret i skarpe vendinger, fordi den ikke vil indføre et forbud mod religiøs omskæring af drengebørn.

Mens danskere raser på sociale medier og mener, at det er et svigt af børnene, kalder flere politikere på Christiansborg regeringens argumenter om jødeforfølgelse og hensynet til jøder for "spin" og en "lang søforklaring".

Men Socialdemokratiet står fast i sin argumentation.

- Man kan ikke tage jødernes mulighed for at have steder at være og leve med deres tro og traditioner ud af den her diskussion. Jeg er modstander af omskæring, men vi er også modstander af at lave et forbud, som vil betyde, at man i praksis siger, at det ikke er muligt at leve som jøde i Danmark, siger Jesper Petersen, politisk ordfører for Socialdemokratiet.

Jesper Petersen, normalt har I jo ikke problemer med, at for eksempel hensyn til børn og frihedsrettigheder står over hensynet til religion. Hvorfor har I det i den her sag?

- Vi er modstander af omskæring, og det er ikke noget, jeg selv kunne finde på at udsætte mine egne drengebørn for. Men det er så central en del af jødedommen, at mange jøder i Danmark siger, at det kan vi ikke være, hvis der ikke er mulighed for at lave en rituel omskæring, siger Jesper Petersen.

Hvorfor skulle man ikke kunne være jøde i Danmark uden omskæring?

- Uden at jeg er religiøs overhovedet, ved jeg så meget om jødedommen, at det er en fuldstændig central del, at der foretages den her omskæring. Det er også den melding, de er kommet med: At de betragter den her diskussion om et forbud som den største krise for det jødiske samfund siden 1945 i Danmark. Det skylder man at tage alvorligt.

Hvordan ved du, at det er en umulighed at leve som jøde i Danmark, hvis der var et forbud?

- Fordi det er en helt central del af jødedommen, at den her omskæring foretages.

Men tror du, at jøder ville emigrere fra Danmark, hvis man indførte et forbud?

- Ja, det tror jeg, at der ville være jøder, der gjorde. Måske ville der også være nogle, der blev. Man må forstå, at det er så central en del af jødedommen, at der foretages den her omskæring, at det i praksis ville kunne have den konsekvens, at man ikke i Danmark ville kunne leve på den måde, som langt de fleste jøder gør.

Så for jer er virkeligheden på en måde, som man ikke kan pille ved. Det kan man jo normalt godt som politiker. Hvorfor ikke i denne her sag?

- Ja, det kan man med mange former for lovgivning. Men på det her område er mange af de almindelige logikker sat ud af kraft.

- Man kan ikke bare lægge de almindelige politiske logikker ned over det her spørgsmål, fordi der altså er et helt særligt hensyn at tage til den jødiske minoritet i Danmark.

Handler jeres modstand imod et forbud i virkeligheden om, at I frygter, hvad udlandets reaktioner kunne være?

- Nej, det handler om det, vi argumenterer for her. Altså, at man skal kunne være jøde i Danmark og have de traditioner, som ligger dybt i jødedommen, selv om det byder mange af os andre imod.

Foreningen af Børnelæger advarer mod de her indgreb. Hvorfor skal hensynet til en gammel tradition stå højere end hensynet til barnet?

- Jeg er selv modstander af omskæringer, men man må jo se i øjnene, hvad konsekvenserne er ved at lave et forbud, og forstå den kontekst, der er for lige præcis jøderne. Så må vi sørge for, at de omskæringer, der sker, at de sker under så sikre og kontrollerede former som muligt.

Mange danskere reagerer voldsomt i dag og mener, at I vender børnene ryggen, og at Mette Frederiksen bør vise sig som børnenes statsminister. Hvad er dit svar til de danskere?

- Jeg kan godt forstå den reaktion, der er imod omskæring. Vi er bare som ansvarlige politikere også nødt til at se det fulde billede og tage den historiske forpligtelse på os. Også selv om et giver en dag med kritik på Facebook og fra andre, som har svært ved at forstå den beslutning.