Politik

Forslag vil give op til 100.000 kroner i rabat på nye elbiler, men der er et stort problem, lyder advarslen

Der skal langt flere elbiler på vejene, mener Enhedslisten. Her ses elbiler fra den tyske producent VW.  Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix

I bilbranchen og på Christiansborg frygter flere, at danskerne køber en elbil billigt og sælger den videre i udlandet med fortjeneste.

Danskere, der vil købe en ny elbil, skal have op til 100.000 kroner med i hånden, når de går ned til autoforhandleren.

Det mener Enhedslisten, der med et nyt forslag vil forsøge for alvor at sparke gang i elbilsalget.

Forslaget kommer få dage før, at en ekspertgruppe fra den såkaldte Eldrup-kommission mandag fremlægger sine bud på at løse en af tidens helt store udfordringer for politikerne på Christiansborg:

Hvordan får vi langt flere elbiler på vejene, uden samtidig at slå et gigantisk hul i statskassen på grund af manglende skatteindtægter fra de fossile biler?

Enhedslisten klimaordfører, Mai Villadsen, er overbevist om, at et kontant tilskud vil gøre den danske bilpark langt grønnere.

- For mange mennesker er det at købe bil en stor udgift, og derfor er vi nødt til at sikre, at dem, som ikke har så mange penge, får et kontant tilskud, siger Mai Villadsen til TV 2.

Hun tilføjer, at mange elbiler er helt afgørende for at nå klimalovens mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

- Derfor skal rigtig mange have skiftet deres dieselhakkere ud med elbiler, siger hun.

Meget langt fra måltal

Salget af grønne biler har været støt stigende den seneste tid, og i januar 2020 var over seks procent af bilsalget elbiler eller opladningshybrider.

Men der er fortsat meget langt op til den tidligere VLAK-regerings mål om en million el- og hybrid biler i 2030 eller den halve million i 2030, som Socialdemokratiet gik til valg på sidste år, men som i dag ikke er et håndfast mål for S-regeringen.

Vi bliver hele tiden sat i benlås

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM

At de grønne biler ikke fylder mere, hænger formentlig sammen med prisen.

I dag er elbiler under 400.000 kroner godt nok fritaget for registreringsafgift, men de fleste elbiler er alligevel dyrere end benzin- og dieselbiler i tilsvarende størrelse, fordi elbilsteknologien koster mere.

Derfor vil Enhedslisten både fastholde afgiftsfritagelsen for elbiler under 400.000 kroner, der ellers står til at stige fra nytår, samt indføre det nye tilskud.

Konkret vil partiet give 100.000 kroner i støtte til de første 100.000 elbiler, 75.000 kroner til de næste 100.000 kroner og 50.000 kroner til de næste 50.000, så der i alt gives støtte til en kvart million nye elbiler. Dog kun til elbiler under 350.000 kroner.

Ifølge Enhedslisten koster forslaget 20 milliarder kroner.

Advarer om videresalg til udlandet

Hos bilejernes interesseorganisation FDM ser forbrugerøkonom Ilyas Dogru gerne, at politikerne gør det mere attraktivt at købe en elbil.

Han kalder Enhedslistens forslag ”sympatisk”, men mener alligevel, at det er den forkerte vej at gå.

Det skyldes, at erfaringer fra Sverige viser, at elbiler, der er købt billigt med tilskud, bliver solgt videre til fuld pris til nordmænd. Og så kommer der ikke meget CO2-reduktion i det land, som ellers har brugt mange penge på tilskuddet.

Vi mener, at man skal gøre et indhug i fremtidens formue

Mai Villadsen, Enhedslisten

Den udfordring mener Enhedslisten dog kan løses ved at forbyde videresalg i udlandet, men FDM frygter meget bureaukrati.

Bilejernes interesseorganisation efterlyser i stedet mere langsigtede løsninger og foreslår en omlægning af afgiftssystemet, så registreringsafgiften ikke beregnes ud fra bilens værdi som i dag, men i stedet efter, hvor meget den forurener.

- Lige nu er vi afhængige af, at de nye teknologier er meget billige. Elbiler er meget dyre at udvikle, så vi bliver hele tiden sat i benlås, indtil teknologien er kommet ned i konkurrencedygtig pris, siger Ilyas Dogru til TV 2.

Vil hellere gøre brugtvognsmarkedet grønt

Brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance er langt hen ad vejen enig med FDM. Med en pris på 20 milliarder kroner kalder branchechef Lærke Flader Enhedslistens forslag for meget dyrt og frygter samtidig, at elbilssalget vil gå i stå, når tilskuddet udløber.

Hun mener i stedet, at politikerne bør gøre det mere attraktivt at anskaffe grønne firmabiler.

- Det vil komme alle danskere til gode, at man varierer firmabilbeskatningen efter hvor grøn bilen er, så man belønner grønne firmabiler og dermed opmuntrer til at vælge elbilen som firmabil. Firmabilerne bliver i gennemsnit sat til salg efter to år. Så de kommer hurtigt ud og kan komme alle danskerne til gode på gensalgsmarkedet, hvor mange danskere køber biler, siger hun.

Pensionsbeskatning og vejafgift skal betale

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, medgiver, at 20 milliarder kroner er meget at bruge på tilskud til elbiler. Men pengene vil venstrefløjspartiet finde ved at fremrykke tidspunktet for beskatningen af dele af danskernes pensionsformuer, og derfor er det ifølge Mai Villadsen ikke penge, der skal tages fra andre områder.

Det ikke er nødvendigt at bruge så mange penge på det her

Tommy Ahlers, Venstre

Hun erkender dog, at den løsning betyder, at der bruges penge nu, som så ikke er der til senere.

- Vi står midt i en meget akut klimakrise, og for at nå vores 70 procents mål skal der ekstraordinære tiltag til. Derfor mener vi, at man skal gøre et indhug i fremtidens formue, siger hun.

20 milliarder er dog næppe nok til at dække det hul, som forslaget samlet vil slå i statskassen.

For hvis der bliver solgt flere elbiler, bliver der formentlig også solgt færre biler på fossile brændsler, og det vil være en stor samfundsøkonomisk udfordring, fordi statens samlede indtægter fra bilrelaterede afgifter fra eksempelvis brændstoffer årligt løber op i hele 50 milliarder kroner.

Derfor foreslår Enhedslisten også, at registreringsafgiften erstattes af en vejafgift, så der betales for kørte kilometer. Her skal der differentieres mellem land og by, så det er billigst at køre ude på landet, hvor den kollektive trafik ikke er nær så udbygget som i byerne.

Modstand fra flere partier

På Christiansborg får Enhedslistens forslag blandet modtagelse.

- Alt, hvad der kan få CO2-udslippet ned, er vi villige til at se på. Vi er ikke afvisende, men vi vil se, om de forslag, der kommer fra Eldrup-kommissionen på mandag, giver mere reduktion for pengene, siger Radikale Venstres transportordfører, Andreas Stenberg, til TV 2.

SF’s klimaordfører, Signe Munk, mener ikke, at Enhedslisten model er den bedste for klimaet.

- Vi er enige i, at elbilerne skal fremmes, men vi ser mere for os, at man over bilens levetid giver tilskud fremfor på selve købsdagen. Det skyldes udfordringen med, at elbiler kan blive solgt videre for at få en personlig gevinst, lyder det fra SF’eren.

Hos Venstre mener klimaordfører Tommy Ahlers, at forslaget er for dyrt. Han vil hellere fokusere kræfterne på at forhindre den stigning i elbilernes registreringsafgift, der står til at komme fra nytår.

- Det her forslag lyder som noget fra en status quo-verden. Vi har en tendens til at undervurdere udviklingen, og jeg tror, der vil komme en teknologisk udvikling, som bringer priserne på elbiler ned. Det ikke er nødvendigt at bruge så mange penge på det her, siger Tommy Ahlers.

Når Eldrup-kommissionen på mandag præsenterer sine bud på, hvordan vi får flere elbiler på vejene, uden statskassen kommer til at bløde, vil den ifølge TV 2s oplysninger fokusere på bilafgifter. Kommissionens øvrige anbefalinger om eksempelvis infrastruktur med udbygning af nettet med ladestandere kommer først senere på efteråret.

Ifølge TV 2s oplysninger vil regeringen efter præsentationen mandag indkalde til politiske forhandlinger om bilafgifterne.