Politik

Internt notat afslører: Sådan ville regeringen plante nyhed i medierne

Et fortroligt dokument fra udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfayes ministerium løfter sløret for, hvor detaljerede kommunikationsplaner, regeringen benytter sig af. Ritzau Scanpix

Et internt regeringsnotat blev sendt til TV 2 ved en fejl. Og det siger meget om, hvordan politik bliver spundet i medierne, fortæller eksperter.

Regeringen vil forbyde religiøse vielser af mindreårige.

Den nyhed sendte Udlændinge- og Integrationsministeriet ud tirsdag aften. Det skulle bare slet ikke være sket.

Regeringen står bag budskabet, men i Udlændinge- og Integrationsministeriets pressekontorer var det nøje planlagt, hvordan den politiske udmelding først skulle sætte dagsorden i medierne i forbindelse med grundlovsdag 5. juni.

Pressekontorets plan var, at Berlingske grundlovsdag skulle fortælle, at regeringen vil forbyde religiøse vielser af mindreårige. Dog skulle TV 2 News ’breake’ nyheden aftenen forinden. Herefter kunne enten TV 2 eller DR i den efterfølgende weekend følge op med historien om, at regeringen vil skærpe straffen, hvis man fastholder nogen i et tvangsægteskab.

SocDem uddrag Forslag 9

Det fremgår af et internt arbejdsdokument med titlen "Forslag til lanceringsplan", der blev sendt til TV 2 ved en fejl tidligere på måneden.

Planen blev rykket frem

I dokumentet fremgår det desuden, at Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad kunne dække yderligere punkter i det, der bliver beskrevet som en ”strammerpakke” fra regeringen.

Det handler udelukkende om kontrol, kontrol, kontrol

Søs Marie Serup, politisk kommentator og tidligere politisk rådgiver

Altså en nøje planlagt koreografering af hvilke medier der skal fortælle hvilke dele af regeringens politik og hvornår.

Men tidspunktet blev altså rykket halvanden uge frem, da TV 2 tirsdag eftermiddag klokken 15.36 kontaktede pressechefen i Udlændinge- og Integrationsministeriet med beskeden om, at vi ville fortælle om udspillet og derfor ønskede en kommentar.

Herefter tog tingene fart i ministeriets pressekontor. Samme aften sendte ministeriet en pressemeddelelse til de danske medier med nyheden.

- Når det pludselig går så stærkt, handler det udelukkende om kontrol, kontrol kontrol. Og hvis partier eller ministerier fornemmer, at de er ved miste den, gør man, hvad man kan for at genvinde initiativretten, siger tidligere rådgiver for Lars Løkke Rasmussen, Søs Marie Serup, der også er politisk kommentator og partner i rådgivningsbureauet Byserup.

Lugen blev åbnet til spin-maskinrummet

Selv om TV 2 indgik i lanceringsplanen, var det på ingen måde meningen, at TV 2 skulle have haft kendskab til den. Men da det interne dokument blev sendt til TV 2 ved en fejl, åbnede ministeriet mod sin vilje lugen til regeringens spin-maskinrum. Og her er den slags strategiske planer på ingen måde et særsyn.

- Lanceringsplaner som denne er så almindelige, som noget næsten kan blive i dansk politik. Det skyldes, at det er lige meget, hvor godt og indholdsrigt et udspil, man har, hvis ikke det cirkulerer bredt i medierne, siger Søs Marie Serup, der både har været særlig rådgiver i Statsministeriet og Finansministeriet og leder af Venstres center for politik og kommunikation.

Desuden er det afgørende, hvordan man får præsenteret sin politik første gang.

- Den første vinkel sætter sig. Så det er helt afgørende, at den er rigtig. Det er man fuldstændig bevidst om i politik og har været det længe, siger Søs Marie Serup.

For eksempel måtte Helle Thorning-Schmidt (S) opgive planerne om en 'betalingsring' omkring indfaldsvejene til København, da hun blev statsminister i 2011.

Hun havde ellers forsøgt at ændre danskernes opfattelse af opkrævningen, der skulle mindske trafikken i København, ved at kalde det for en 'trængselsring'. Men skaden var sket. Den dårligt klingende betalingsring havde fæstnet sig i danskernes bevidsthed.

Eneste kluntede er, at plan blev sendt til TV 2

Selv om lanceringsplanen kun er på en enkelt A4-side, afslører den en stor detaljegrad i de strategiske overvejelser. "Hvad kan vi sige, og hvor langt kan vi gå?" står der allerede på anden linje.

SocDem uddrag A:

Og længere nede fremgår det, at ministeriet helt ned på journalistniveau har gjort sig overvejelser om, hvem det vil være fordelagtigt at kontakte. "Bonde fra JP: Har interesseret sig for det før", står der således ud for et punkt.

SocDem uddrag Forslag 3

Det er helt almindeligt med så detaljerede lanceringsplaner, siger Margrethe Vestagers tidligere rådgiver Henrik Kjerrumgaard.

- Det er nærmest arketypen for en lanceringsplan. Det er helt klassisk, at TV 2 News breaker om aftenen, og at Berlingske har den til papiravisen næste dag. For printaviser udkommer elektronisk allerede om aftenen. Det mest kluntede ved den plan er, at den er endt i TV 2s mailboks, siger Henrik Kjerrumgaard, der i dag er chefrådgiver i White Cloud.

Tidspunktet for udspillet er næppe heller tilfældigt. Der er i hvert fald gode spinmæssige grunde til at planlægge det til grundlovsdag. Udlændingeområdet er nemlig altid godt debatstof, og det egner sig derfor godt til en dag med politiske taler, mener Henrik Kjerrumgaard.

- Det er jo ikke et stort politisk udspil, hvis man sammenligner med en skattereform eller en finanslov. Men der er tænkt timing både i forhold til medier, aktualitet og tidspunkt. Tvangsægteskaber er aktuelt på grund af Inger Støjberg-sagen, og så er grundlovsdag jo den dag på året, hvor vi taler om frihedsrettigheder, siger han.

Strammer-indtrykket er vigtigt

Desuden har oppositionen igennem længere tid forsøgt at tegne et billede af, at regeringen bløder op på netop dét område.

Søs Marie Serup er enig med Henrik Kjerrumgaard i, at selve udspillet om forbud mod religiøse vielser af mindreårige ikke ser ud til at være voldsomt stort i lyset af de seneste mange års stramninger på udlændingeområdet. Men det er vigtigt for regeringen at give indtryk af, at man strammer loven på området. Og derfor giver det god mening, at ministeriet omtaler det som en "strammerpakke".

- Man ved godt, at flere partier vil kunne angribe og sige, at det ikke er stramninger. Men det betyder blot, at man får mange lejligheder til at fortælle, at man er en strammer. Debatstof er virkelig blevet et spin-redskab. Vælg en god fjende og kom op at slås. Det er en måde at holde en dagsorden i gang i uger uden at komme med nyt indhold, siger hun.

Der er ingen hensyn til andre partier, der også skal ind over. Man kan sidde i ro og mag og lave kommunikation flere uger frem

Noa Redington, politisk kommentator og tidligere politisk rådgiver

Henrik Kjerrumgaard vurderer også, at det har været regeringens plan, at ”strammerpakken” skulle sætte dagsorden igennem et par dage.

- Det her er nok det, man må forvente, at regeringen ville tale om på grundlovsdag og i dagene efter. Der kommer ikke et erhvervsudspil oveni. Det siger noget om den styring, den nuværende regering har, at man kan planlægge så minutiøst, siger han med henvisning til, at Mette Frederiksen står i spidsen for en ét-parti-regering.

Og det er en stor fordel, lyder det også fra tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidts daværende rådgiver, Noa Redington.

- Det viser fordelen ved at være regeringen. Især hvilken muskel denne ét-parti-regering har. For de kan tilrettelægge den optimale kommunikation. Der er ingen hensyn til andre partier, der også skal ind over. Man kan sidde i ro og mag og lave kommunikation flere uger frem, siger han.

Embedsmændene sidder ikke og venter på et opkald

Noa Reddington hæfter sig desuden ved, at lanceringsplanen tilsyneladende er skrevet af en menig presseansat i Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det er en udvikling fra 2011-2015, da han var særlig rådgiver i Statsministeriet.

- Det siger en del om den professionalisering og politisering af embedsmændene i ministeriernes pressefunktioner. De er ikke længere reaktive, men proaktive. Det handler mere om at placere historier i medierne end at tage telefonen, når journalisterne ringer, siger Noa Redington, der også er politisk kommentator for TV 2.

Men det er ikke det eneste punkt, hvor Mette Frederiksen og hendes regering har intensiveret sin strategi. S-regeringen sætter også nye hegnspæle, når det kommer til den meget anvendte slicing.

Slicing har været anvendt som spin-værktøj i årtier. Det handler om at dele en nyhed eller et politisk udspil op i mange forskellige lunser, der kan deles ud til forskellige medier.

- Det har overrasket mig, hvor små enheder man kan opdele udspil i. Denne regering har taget det til et nyt niveau. Udover at man får mere omtale for det samme pund kød, så besværliggør det også journalisternes kritiske tilgang, siger Søs Marie Serup.

Alt blod drænes fra hovedet, og man tænker "shit" i 24 variationer

Søs Marie Serup, politisk kommentator og tidligere politisk rådgiver

Hun peger blandt andet på, at regeringen flere gange har indkaldt til pressemøde, hvor det kun lige er rammen for et udspil, der bliver præsenteret. Beregninger, finansiering og den fulde sammenhæng kommer først dage eller uger senere, og dermed kan regeringen lettere styre nyhedsdækningen.

- Ved slicing får man ikke hele sandheden. Ikke med det samme i hvert fald. Og når journalister spørger kritisk ved første pressemøde, kan ministrene henvise til, at det kommer der svar på senere. Når svaret så endelig kommer, virker det måske uaktuelt at gentage de kritiske spørgsmål, siger hun.

Findes der nogen, der lækker med vilje?

Men hvad sker der så egentlig, når det går op for den pågældende eller pressechefen, at den hemmelige lanceringsplan pludselig ved en fejl bliver sendt til offentligheden?

- Alt blod drænes fra hovedet, og man tænker "shit" i 24 variationer, siger Søs Marie Serup.

- Så sørger man for at informere dem opad i systemet, der skal vide besked om, at der er sket det, der ikke må ske. Det er sådan en, man hader, fordi man ligner en amatør. Men det sker for alle.

Ifølge Henrik Kjerrumgaard findes der ligefrem dem, der tror, at nogen spekulerer i at sende en plan ud på den måde. Men det sker altså ikke, forsikrer han.

- Det vil være alt for usikkert, fordi mediet og journalisten grundlæggende har magten, når først de har fået oplysningerne, siger Margrethe Vestagers tidligere rådgiver.

Søs Marie Serup er enig, men hun vil ikke afvise, at vi kan komme til at se det på et tidspunkt.

- Det bliver simpelthen en tand for smart - i hvert fald i øjeblikket. Men i princippet kunne man godt spekulere i det. Der findes eksempler på, at det er gjort i udlandet. Og vi ved, at det oftest kun er et spørgsmål om tid, før det, der foregår i USA, kommer til Danmark, siger hun.

Det stopper aldrig

Det er langtfra første gang, at en intern strategi kommer til offentlighedens kendskab. Seneste eksempel er fra forhandlingerne om udligning af kommunernes økonomi. Socialdemokratiets pressetjeneste havde lagt en plan for "angreb" på Venstre i forbindelse med forhandlingerne. Den havnede ved en fejl hos Jyllands-Posten.

Både statsminister Mette Frederiksen og finansminister Nicolai Wammen måtte undskylde og beklage offentligt. Og Venstre endte - som plaster på såret - med blandt andet at få flere statslige midler med i den endelige aftale, end regeringen havde foreslået.

Selvom det altså både kan give en opfattelse af, at en regering er lidt for smart, og at man mister kontrollen, når først medierne har oplysningerne, betyder det ikke, at politikerne vil stoppe med de detaljerede lanceringsplaner.

- Nej, overhovedet ikke. Man tænker i stedet, at man skal styre det strammere i en mindre kreds og med færre papirer, for det er et ekstremt vigtigt redskab, siger Søs Marie Serup.

Hverken i Statsministeriet eller Udlændinge- og Integrationsministeriet har man ønsket at kommentere denne artikel.